Suomalaiskuluttajalla oli lentoliput lennolle Tukholmasta Helsinkiin. Vain viisitoista minuuttia ennen koneen lähtöä lento peruutettiin. Lentoyhtiö uudelleenreititti kuluttajan ja tämä saapui Helsinkiin samana iltana mutta lähes viisi tuntia myöhässä. Lentoyhtiö tarjosi kuluttajalle 50 Ruotsin kruunua, jolla hän saattoi ostaa kahvikupin lentokentältä lähtöä odotellessaan.
Kotiin saavuttuaan kuluttaja tutustui lentomatkustajan oikeuksiin ja vaati vakiokorvausta viivästyksestä sekä ateriakulujaan korvattavaksi.
Lennon operoinut lentoyhtiö kieltäytyi korvauksista ja vetosi poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Kun asia ei ottanut hoituakseen, kuluttaja kääntyi Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen.
Lentoyhtiöltä pyydettiin tarkempaa selvitystä asiasta, jonka seurauksena yhtiö muutti kantaansa ja maksoi kuluttajalle 250 euron suuruisen vakiokorvauksen sekä hänen ateriakulunsa 20 euroa.
Lue lisää:
Tietoa asioiden käsittelystä Euroopan kuluttajakeskuksessa