Euroopan kuluttajakeskus varoittaa kuluttajia osallistumasta netissä Orville Media AS:n tai EM Medierin kuluttajatutkimuksiin, joissa vastaajille luvataan palkinnoksi esimerkiksi Converse-tossut tai Niken lenkkarit, talvitakki tai miniläppäri.
Olemme tutkineet näiden nettikyselyjen sivuja suurennuslasilla saamiemme kuluttajayhteydenottojen pohjalta ja löytäneet seikkoja, jotka tulevat useille kuluttajille ikävänä yllätyksenä. Myös kuluttaja-asiamies on saanut ilmoituksia kyseisistä nettikyselyistä.
Sekavat käyttöehdot kätkevät paljon
Tutkimusten etusivuilla annetaan ymmärtää, että tarjolla on tervetuliaislahjoja ja palkintoja.
Kyselyjen mainoksista saa käsityksen, että jokainen osallistuja saa toivomansa tuotteen vastaamalla kysymyksiin ja maksalla muutaman euron suuruisen summan. Tosiasiassa tutkimuksen tuomaristo valitsee kaikkien osallistujien keskuudesta yhden henkilön, joka saa ilmaisen tavaran. Tästä kerrotaan vain käyttöehdoissa, jotka löytyvät linkin takaa. Vaikka kuluttajan täytyykin lukea ehdot voidakseen osallistua tutkimukseen, ovat ne erittäin epäselvät, monimutkaiset ja jopa ristiriitaiset.
Eivätkä ikävät yllätykset lopu tähän. Kyselyyn osallistuminen edellyttää liittymistä jäseneksi palveluun, joka jatkuu maksullisena, ellei sitä irtisano tietyn ajan kuluessa. Tieto jäsenyydestä ja siihen liittyvistä maksuista kerrotaan äärimmäisen epäselvästi. Lisäksi tieto on vaikeasti, jos ollenkaan löydettävissä ja kuluttajat havahtuvat tilanteeseen vasta, kun huomaavat pankki- tai luottokorttiaan veloitetun.
Vinkkejä kuluttajille
• Jos törmäät netissä ilmaisena mainostettuun tuotteeseen, on Euroopan kuluttajakeskuksen kokemusten mukaan todennäköistä, että sinulle ollaan tosiasiallisesti myymässä jotain, mistä joudut maksamaan. Jos olet tilannut tuotenäytteen tai kokeilupaikkauksen ja siinä yhteydessä maksanut esimerkiksi postikulut pankki- tai luottokortilla, tarkkaile tiliotettasi ja reagoi, jos ei-toivottuja veloituksia ilmenee. Vielä parempi tapa toimia on se, että luet tuotenäytetarjouksen yhteydessä erityisen huolellisesti tarjoukseen yleensä sisältyvät sopimusehdot. Ehdot kannattaa lukea alusta loppuun, usein tärkeimmät ehdot löytyvät tekstin seasta tai sen viimeisiltä riveiltä.
• Erityisesti kalliita tuotteita palkinnoksi tai pikkurahalla lupaaviin kyselyihin ja tutkimuksiin kannattaa suhtautua kriittisesti, eikä pankki- tai luottokorttitietoja pidä koskaan antaa tutkimatta tarkkaan, mistä maksua peritään ja sisältyykö tarjoukseen ehtoja. Sama koskee myös omia henkilötietoja – punnitse, haluatko luovuttaa tietoja itsestäsi tai kulutustottumuksistasi erilaisiin nettikyselyihin tai -kilpailuihin tahoille, jotka kuitenkin toimivat kaupallisissa tarkoituksissa.
• Tallenna tai tulosta asiointisivu itsellesi voidaksesi myös myöhemmin todentaa, mitä olet tilannut.
• Jos olet osallistunut kyseisenlaiseen tutkimukseen ja tiliäsi on veloitettu, tee kirjallinen reklamaatio sähköpostilla yritykselle. Viesti voi olla esimerkiksi seuraavanlainen: ”Olen osallistunut tutkimukseen ja saadakseni palkinnon/lahjan olen maksanut X euroa pankki-/luottokortillani. Minulle ei ole kerrottu selkeästi eikä helposti ymmärrettävällä tavalla, että liityn jäseneksi johonkin palveluun. Pyydän, että palautatte tekemänne veloituksen välittömästi.”
• Jos olet maksanut luottokortilla, käänny luottokorttiyhtiösi puoleen, jos yritys ei vastaa tai se ei palauta veloittamaansa summaa. Kuluttajasuojalain mukaan voit esittää vaatimuksesi tällaisessa tilanteessa luottoyhtiölle. Lisäksi useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.
• Jos asia ei ratkea, voit olla yhteydessä myös Euroopan kuluttajakeskukseen.