Rakasta perheenjäsentä on toisinaan vaikea jättää kotiin lomalle lähdettäessä. Jos matkustat lemmikkisi kanssa lentäen, sinun on otettava huomioon useita seikkoja. Lentoyhtiöiden vaatimukset lemmikin kuljettamiselle vaihtelevat, joten ota ajoissa yhteyttä valitsemaasi lentoyhtiöön ja selvitä yhtiön käytännöt. Näin lähtöportilla ei tule ikäviä yllätyksiä.
Yleisiä vaatimuksia lemmikin kuljetukselle lennolla:
• Ole aina yhteydessä lentoyhtiöön ennen kuin matkustat lemmikin kanssa. Tutustu myös kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta löytyviin vaatimuksiin ja ota huomioon, että kaikki lentoyhtiöt eivät kuljeta lemmikkejä.
• Lemmikeille voi olla käytössä lentokohtainen kiintiö, joka on jo täynnä haluamallasi lennolla.
• Lemmikki matkustaa aina kuljetuslaukussa tai -laatikossa.
• Sallittujen lemmikinkuljetuslaukkujen ja -laatikoiden sallittu koko voi vaihdella lentoyhtiöittäin, tarkista mitat.
• Lemmikkieläimen on pystyttävä nousemaan ylös, kääntymään ympäri ja makaamaan luonnollisessa asennossa kuljetuslaukussa tai -laatikossa ollessaan. Ilmanvaihdon on oltava hyvä.
• Kuljetuslaukkuun tai -laatikkoon on merkittävä selvästi matkustajan nimi ja matkapuhelinnumero.
• Kuljetuslaatikon on oltava siisti, hyvässä kunnossa ja tehty kestävästä vesitiiviistä materiaalista. Ritilästä tai verkosta hitsaamalla valmistettuja kuljetushäkkejä ei sallita.
• Irrota tai sido mahdolliset renkaat. Lukitse ovi vetoketjunauhalla tai nippusiteillä, ettei lemmikki saa sitä auki kesken matkaa.
• Lemmikin on oltava vähintään 8 viikkoa vanha. Sen on osattava syödä ja juoda itsenäisesti.
• Suuret lemmikit kuljetetaan ruumassa, koosta riippuen myös rahtina. Koko ja lemmikin matkustuspaikka (matkustamo vai ruuma) vaikuttavat myös hintaan. Esimerkiksi linnut ja liskot kuljetetaan ainoastaan lentorahtina.
• EU-maiden välisissä kuljetuksissa kissa, koira ja fretti tarvitsevat lemmikkieläinpassin, jonka saa eläinlääkäriltä.
Tapausesimerkki lemmikin kuljetuksesta
Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt tapausta, jossa oli kyse koiran kuljetuksesta lentokoneen matkustamossa. Kuluttajan tarkoituksena oli matkustaa kahden koiran kanssa lennolla Helsingistä Malagaan. Kuluttaja ei päässyt lennolleen lentoyhtiön kieltäydyttyä toisen koiran kuljettamisesta. Kuluttaja vaati lentoyhtiötä palauttamaan lentolipun hinnan sekä maksamaan taksikulut Helsingin ja Hyvinkään välillä. Lisäksi hän vaati vakiokorvausta.
Kuluttajan mukaan hän oli jo tehnyt lähtöselvityksen, käynyt turvatarkastuksessa ja oli menossa lentokoneeseen, kun hänelle ilmoitettiin, että hänen koiransa eivät pääsisi lennolle. Lentoyhtiö oli perustellut kieltäytymistään sillä, että koiran kuljetuslaatikko oli sille liian pieni. Kuluttaja sanoi, että koirien kuljetuslaatikot olivat lentoyhtiön sääntöjen mukaisia eikä lentoyhtiöllä ollut pätevää syytä evätä koirien pääsyä lennolle.
Kuluttajariitalautakunta selvitti, että arviota kuljetuslaatikon soveltuvuudesta ei tässä tapauksessa tehty vielä lähtöselvityksessä, vaan vasta myöhemmin matkatavaraa lastattaessa. Lähtökohtaisesti päätös siitä, että koiraa ei hyväksytä lennolle, olisi pitänyt tehdä jo lähtöselvityksessä. Lentoyhtiö vastaa myös lähtöselvityksen toimittamisessa käyttämänsä apulaisen toiminnasta.
Lautakunta piti todennäköisenä, että kuluttaja olisi voinut välttää vahingon tai ainakin rajoittaa sitä, jos hänelle olisi jo lähtöselvityksessä ilmoitettu, ettei koiraa hyväksytä lennolle. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että lentoyhtiö on osin vastuussa lennon käyttämättä jäämisestä ja matkustajalle aiheutuneista kuluista. Ottaen huomioon kummankin osapuolen osuus vahinkoon, lautakunta piti perusteltuna, että lentoyhtiö hyvittää puolet kuluttajalle aiheutuneesta menetyksestä.
Lue lisää:
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu 20.2.2018. Kuluttajariitalautakunnan verkkosivut.
Eläinten kuljetus lentokoneella. Finavian verkkosivut.