Olet varannut lennot lomallesi ja järjestänyt kaikki matkaan liittyvät asiat. Olet valmiina lähtemään, mutta sitten saat lentoyhtiöltä ilmoituksen, että lentoaikataulu on muuttunut. Muutos saattaa sopia sinulle hyvin tai sitten se vaikeuttaa matkaasi huomattavastikin eikä esimerkiksi sovi oikein yhteen muiden matkaan liittyvien varausten kanssa. Saako lentoyhtiö todella tehdä näin?
Lentoaikataulun muutoksista tulee usein kysymyksiä Euroopan kuluttajakeskukselle. Lähtökohta on, että suurin osa lentoyhtiöistä varaa oikeuden aikataulumuutoksiin. Tämä tarkoittaa, että lentoyhtiö ei takaa varaushetken lentoaikoja ja tämä tulee esiin sopimusehdoissa.
Yleensä mitä aikaisemmin olet varannut lentosi, sitä suurempi mahdollisuus on, että aikatauluun saattaa tulla muutoksia ennen matkaa. Jos aikataulu muuttuu vain hieman, ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se, ellei lentoyhtiö asiakaspalveluksellisista syistä tarjoa muita vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja kannattaa aina kysyä, mutta aikataulujen muutostilanteissa lentoyhtiöllä ei ole velvollisuutta palauttaa rahoja tai uudelleen reitittää sinua, jos tämä vähäinen muutos ei sopisikaan sinulle ja lennot olisivat peruutuskelvottomat. Kannattaa siten huomata, että aikataulun muutos etukäteen on eri tilanne kuin se, että lento viivästyy määränpäästä (josta saat usein tiedon vasta lentokentällä jo ollessasi). Viivästystilanteissa sinulla on turvanasi EU:n lentomatkustajan oikeudet.
Suhteellisen pienikin aikataulumuutos saattaa sotkea suunnitelmiasi esimerkiksi jo varatun hotellin osalta. Jos lento- ja muiden matkapalveluiden varaukset ovat eri sopimuksia eikä kyseessä siis ole matkapaketti, ei lentoyhtiö ole yleensä velvollinen korvaamaan vähäisen aikataulunmuutoksen takia aiheutuvia muita menetyksiä. Tämän vuoksi kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä majoitusvarauksia, jossa on peruutusmahdollisuus tai muutosturva tai tarkastaa ainakin, korvaako oma matkavakuutus näitä tilanteita.
Minkälainen muutos lentoaikatauluun on sitten sallittavaa? Tästä ei ole juuri oikeuskäytäntöä. Merkittävästä muutoksesta voinee puhua, jos lentosi aikataulu muuttuu useita päiviä. Muutaman tunnin aikataulumuutos ei puolestaan ole niin merkittävä. Usein kuitenkin merkittävissä aikataulunmuutoksessa lentoyhtiöt jo automaattisesti tarjoavat rahanpalautusta yhtenä vaihtoehtona.
Joskus lentoyhtiöt esittävät lennon peruutuksen aikataulumuutoksena. Kannattaa tarkastaa, onko lennon numero muuttunut. Jos koko lennon numero on muuttunut, puhutaan peruutuksesta ja oikeudet ovat paremmat. Silloin sinulla on oikeus lipun hinnan palautukseen tai uudelleen reititykseen. Sinulla voi olla myös oikeus vakiokorvaukseen, jos peruutuksesta on ilmoitettu sinulle alle 14 vuorokautta ennen lähtöä.
Lue lisää:
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2020.