Mediataidot ovat kansalaistaitoja. Mediataitoviikko tuo konkreettisesti esille, miten monipuolisista taidoista onkaan kyse. Mediataitoviikolle tuotetut materiaalit ja laadukkaat vinkit eivät katoa teemaviikon päätyttyä minnekään, vaan niiden tarkoitus on antaa tukea ja inspiraatiota pitkään. Ota mediataitoja edistävät ajattomat materiaalit käyttöön kotona ja lähipiirissäsi, ja haasta työkaveritkin oppimaan jotain uutta.
Mediataitoja tarvitset työelämän lisäksi myös arjen monissa tilanteissa, niin kuluttajana, kuin läheisenä aikuisena lapselle tai nuorelle. Mutta miten ottaa puheeksi jokin mediaan liittyvä aihe lapsen tai nuoren kanssa? Mediataitoviikon materiaalipankissa on monta sisältöä auttamassa alkuun, kun haluat neuvotella ensimmäisen puhelimen käytöstä, pelaamisesta ja tasapainoisesta digiarjesta, tai kerrata turvataitoja yhdessä. Kuluttajansuojaa voi käsitellä esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskuksen englanninkielisten tietovisojen avulla.
Voit myös syventää omia tietojasi ilmiöistä, joihin törmäät arjessa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston artikkeli Mediataito-lehdessä perehdyttää kaupallisen vaikuttamisen pimeisiin käytäntöihin. Itseään voi sivistää myös perehtymällä Uudet mediailmiöt -sarjaan, jossa selitetään yleistajuisesti, mitä ovat mm. metaversumi, kryptovalutat ja NFT:t, algoritmit… Entä ovatko nämä asiat teillä töissä kaikille itsestään selviä, vai voisitko haastaa työkaverisi yhdessä tutkimaan Mediataitoviikon sisältöjä? Moni myös tavalla tai toisella opastaa senioreita digitaalisten laitteiden ja palveluiden käytössä, ainakin lähipiirissään. Vanhustyön keskusliitto muistuttaa Mediataito-lehden artikkelissa, miten tärkeää on tarkistaa omia asenteitaan, ja opastaa kannustavassa hengessä.
Mediataitoviikko on laajan yhteistyön tulos
Mediataitoviikkoa on tehty tänä vuonna yhdessä 57:n yhteistyökumppanin kanssa, jotka edustavat järjestöjä, viranomaisia, mediaa ja yritysmaailmaa. Kumppanit tuottavat sisältöä ja tapahtumia eri kohderyhmille ja lisäävät tietoisuutta medialukutaidon merkityksestä. Osa kumppaneista keskittyy järjestämään mediataitoihin liittyviä koulutuksia sisäisesti, kuten esim. Kansalaisopistojen liitto ja kirjastoalan eri kehitystehtävien toimijat. Kaikki kumppanit löydät täältä.
Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), jonka lakisääteisiin tehtäviin kuuluu kansalaisten medialukutaidon edistäminen. Teemaviikko kuuluu Suomen Safer Internet -toimintaan ja on sitä kautta myös osa laajempaa eurooppalaista yhteistyötä. Mediataitoviikko tavoittaa Utsjoelta Hankoon ja Ahvenanmaalta Ilomantsiin sekä useilla eri kielillä.
Viikon aikana KAVI julkaisi medialukutaidon ja ohjelmointiosaamisen oppaat pohjois-, inarin- ja koltansaamen kielillä. Oppaat ovat osa Uudet lukutaidot -ohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää opetuksen laatua ja yhdenvertaisuutta. Oppaiden käännöksissä on tehty yhteistyötä saamelaiskäräjien kanssa. Myös ruotsinkieliseen viestintään on panostettu aiempaa paremmin ja mukaan onkin ilmoittautunut ennätysmäärä ruotsinkielisiä ammattilaisia. Kaiken kaikkiaan Mediataitoviikkoon ilmoittautui tänä vuonna yli 2300 ammattilaista varhaiskasvatuksesta, kouluista, opistoista, kirjastoista, nuorisotyöstä, yhdistyksistä ja muilta kasvatuksen ja kulttuurin aloilta. Heistä jokainen vie mediataitoja eteenpäin tahollaan, myös Mediataitoviikon päättymisen jälkeen.
Ilo on edistää kaikenikäisten mediataitoja koko maassa!
Leena Pylkkö, viestintäsuunnittelija, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI
Finnish Safer Internet Centre (FISIC)
Animaatio: Filmbutik
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2023.