Saamme joka kesä yhteydenottoja lentotapauksista, joissa matkustaja ei ole ehtinyt jatkolennolle. Jos lennot ovat saman varausnumeron alla ja lennot itsessään eivät ole myöhässä, vakiokorvausoikeutta kuluttajalla ei ole, jos hän sattuisi myöhästymään jatkolennolta.
Kun varaat vaihdolliset lennot, varmista, että vaihtoaika on riittävän pitkä. Lentokenttien sivuilla ilmoitetaan heidän mukaansa riittävä vaihtoaika eri lennoille, mutta suosittelemme aina vähän pidempää vaihtoaikaa, jotta ongelmilta vältyttäisiin. Isot kentät voivat olla uudelle kävijälle sekavia ja usein joutuu vaihtamaan terminaalia bussilla. Joskus jatkolennon portin löytäminen voi viedä ylimääräistä aikaa varsinkin kokemattomammalta matkustajalta, ja yllättäviä jonojakin voi olla. Lentoyhtiö ei ole velvollinen uudelleenreitittämään matkustajaa, jos myöhästyminen riippuu matkustajasta itsestään.
Jos kyseessä on mannerten välisen lennon vaihto, suosittelemme erityisesti silloin varaamaan pidemmän vaihtovälin. Joskus passintarkastus- ja turvatarkastuspisteet ruuhkautuvat ja jonoja syntyy helposti varsinkin isoimmilla Euroopan kentillä, joista lennetään paljon Euroopan ulkopuolelle.
Mikäli edellinen lento on viivästynyt hiemankin ja lennot ovat saman varausnumeron alla, useimmat lentoyhtiöt kyllä uudelleen reitittävät asiakkaansa, jos jatkolennolle ei viivästymisen vuoksi ehtisi. Tällaisessa tilanteessa, jos matka määränpäähän viivästyy yli kolme tuntia, matkustaja voi olla oikeutettu myös vakiokorvaukseen.
Lue lisää:
Lentomatkustajan oikeudet
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2019.