Syksyn tullessa moni muuttaa toiseen EU-maahan opiskelupaikan tai uuden työn perässä. Muuttaessa tarvitsee usein apua ja muuttopalveluita onkin tarjolla myös maiden rajat ylittäviin muuttoihin. Lue Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit ennen muuttopalvelun valitsemista.
Tutustu muuttopalvelun myyjään huolella. Millaisia arvioita tämä on saanut muilta käyttäjiltä? Ovatko toimitukset olleet ajoissa? Voit etsiä myyjästä tietoa hakukoneiden avulla ja kysymällä suosituksia.
Jos ostat muuttopalvelun verkossa, tarkista huolella, myydäänkö verkkosivulla muuttopalvelujen välityspalveluja vai onko kyseessä muuttopalveluntarjoajan verkkosivut. Mikäli ostat muuttopalvelun välityssivuston kautta, lue tarkkaan sopimusehdoista, mikä on välittäjän rooli sopimuksessa ja mikä on muuttopalvelun tarjoajan rooli. Kuka vastaa ja mistä?
Selvitä, kuka hoitaa muuttotavaroiden tullaukset, jos sellaisia tarvitaan. Kannattaa myös selvittää, kattaako palvelu myös pakkaustarvikkeet, pakkauspalvelut, vakuutukset, varastoinnit, aikataulut sekä muut ulkomaanmuutossa tarvittavat palvelut.
Tarkista varmuuden vuoksi jo etukäteen, keneen sinun tulee olla yhteydessä, mikäli toimituksessa ilmenee ongelmia. Useimmiten yhteydessä täytyy olla muuttopalvelun tarjoajaan.
Lue tarkkaan myyjän sopimusehdot ja toimi myyjän antamien ohjeiden mukaan. Muuttopalvelu antaa usein ohjeet, kuinka muutettavat tavarat on pakattava, mistä ja miten ne noudetaan, millä aikataululla ne toimitetaan, millaisia painorajoituksia myyjä asettaa ja niin edelleen.
Muuttolastin vakuuttamista kannattaa harkita. Erityisesti siinä tapauksessa, kun muuttolastin arvo on huomattava, on vakuutus hyvä olla. Jotkut muuttopalveluyritykset eivät voi vakuuttaa muuttoerää, jos kuluttaja on itse pakannut tavarat. Tässä tapauksessa kannattaa antaa muuttopalvelun huolehtia pakkauksesta.
Kysy neuvoa. Jos kohtaat ongelmia toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan yrityksen kanssa, ole yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Yhteystietomme löydät verkkosivuiltamme.