Erilaiset huijaukset, tarkemmin sanottuna tietoverkkoavusteiset petokset, ovat kansainvälinen megatrendi, jonka seuraukset näkyvät myös suomalaisten pankkitileillä. Yleisimmät huijaustavat kannattaa opetella tunnistamaan, jotta hälytyskellot soivat, kun puhelimeen seuraavan kerran kilahtaa yllättävä ja kiireellinen viesti.
Suomi on pitkälle digitalisoitunut maa, ja taitomme ovat kansainvälisesti verraten hyvällä tasolla. Silti rahan tai omien tietojen menetys on aiheellinen huoli. Finanssiala ry:n mukaan suomalaiset ovat menettäneet kuluneen kahden ja puolen vuoden aikana huijareille yli 100 miljoonaa euroa.
Huijaukset ovat siis yleisiä ja luultavasti moni meistä tuntee jonkun, joka on menettänyt säästönsä. Tai ehkä itselle on käynyt läheltä piti -tilanne. Näitä tarinoita kuitenkin harvemmin kuulee, vaikka juuri niiden avulla ilmiötä voisi tehdä näkyväksi.
Älä usko kiireeseen
Rikos alkaa usein esimerkiksi houkuttelevasta sijoitusmahdollisuudesta tai kiireellisestä puhelusta. Ehkä sait huolestuttavan tekstiviestin tai eksyit hakukoneen kautta sivustolle, joka ei olekaan sitä mitä piti. Yhteydenotto voi tulla melkein missä tahansa kanavassa, mutta niillä on usein yhteisiä piirteitä.
- Huijarit vetoavat usein kiireeseen: Sinun on äkkiä maksettava tämä lasku! Tililläsi tapahtuu jotain kummallista ja sinun täytyy reagoida välittömästi! Näissä tilanteissa kannattaa ottaa aikalisä ja selvittää mistä on kyse.
- Viesteissä on useimmiten mukana linkki, joka vie aidon oloiselle kirjautumissivulle. Kyseessä on kuitenkin huijaussivusto, jolle syötetyt pankkitunnukset tai muut kirjautumistiedot päätyvät rikollisten käsiin.
- Huijausviestit ja puhelut muistuttavat monesti aitoja yhteydenottoja ja pienet virheet jäävät helposti huomaamatta. Kun oikea viranomainen on Traficom ja viestissä lukee Trafciom, aivot korjaavat virheen vaivihkaa.
Huijauksiin ei aina edes vaadita teknisesti edistyneitä keinoja. Monesti kyse on puhtaasti manipuloinnista. Romanssihuijaukset vetoavat inhimillisiin perustarpeisiimme kuten läheisyydenkaipuuseen. Aluksi kaikki vaikuttaa täydelliseltä, mutta pian uusi rakas alkaa vaatia rahaa eri verukkeilla.
Mieleen hiipii ajatus, että ehkä se alakerran naapuri voisikin haksahtaa huijaukseen, mutta minä en ainakaan. Poliisin tilastojen mukaan huijausten uhriksi joutuvat kuitenkin kaiken ikäiset ja eri sukupuolet. Myöskään pieni kielialue tai syrjäinen sijainti, eivät suojele suomalaisia huijauksilta. Rikollisille on samantekevää, asuuko uhri Lontoossa vai Lappajärvellä.
Huijauksia torjutaan yhteistyöllä
Petosten edessä ei olla toimettomia, vaan viranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä esimerkiksi teleoperaattorien ja pankkien kanssa. Pankit onnistuvat estämään ja palauttamaan rahansiirtoja vuosittain kymmenien miljoonien eurojen edestä.
Parhaita tuloksia saadaan aikaan silloin, kun huijaukset eivät edes tavoita vastaanottajaa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja suomalaisten teleoperaattorien yhteistyöllä suomalaisten puhelinnumeroiden väärentäminen on saatu käytännössä loppumaan. Organisaatiot voivat myös suojata käyttämiään lähettäjätunnuksia niin, ettei kukaan muu voi lähettää tekstiviestejä suojatuilla tunnuksilla.
Tärkeintä on kuitenkin se, että jokainen oppii tunnistamaan huijauksia. Näiden taitojen puolesta Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Poliisi ja Digi- ja väestötietovirasto kampanjoivat yhdessä Nyt Valppaana -kampanjan avulla. Ehkä olet törmännyt mainoksiin verkossa tai televisiossa. Nytvalppaana.fi-sivustolta kannattaa käydä kurkkaamassa hyviä vinkkejä huijausten tunnistamiseen sekä laitteiden ja käyttäjätilien suojaamiseen. Keskustele huijauksista ja hyvistä tietoturvakäytännöistä myös läheistesi kanssa.
Muista ainakin nämä vinkit
- Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä, jos et ole täysin varma siitä, että viesti on aito. Kirjoita esimerkiksi pankin osoite itse verkkoselaimen osoiteriville tai käytä palveluiden mobiilisovelluksia.
- Älä luovuta pankkitunnuksiasi muille. Muista, että pankkisi tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksiasi puhelinkeskustelussa, tekstiviestillä tai sähköpostiviesteillä. Jos asia epäilyttää, voit aina ottaa yhteyttä yritykseen tai viranomaiseen jotakin toista kanavaa pitkin ja varmistaa onko yhteydenotto aiheellinen.
- Ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen aina, kun se on mahdollista.
- Pidä laitteesi ja ohjelmiesi päivitykset ajan tasalla. Monissa laitteissa voit ottaa käyttöön automaattiset päivitykset.
- Tosipaikan tullen on toimittava nopeasti. Ota heti yhteyttä omaan pankkiisi, jos epäilet siirtäneesi rahaa rikolliselle tai huomaat, että verkkopankkitunnuksesi tai maksukorttitietosi ovat päätyneet rikollisten haltuun.
Aino Saarenmaa, viestintäasiantuntija
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Lue lisää:
Nyt valppaana -kampanjan lanseeraustilaisuus
Määräyksen velvoitteet voimaan – jopa 200 000 huijauspuhelua estetään päivässä. Traficomin tiedote 17.10.2023.
Rikollisten tehtailemat tekstiviestihuijaukset vaikeutuvat – jo 70 lähettäjätunnusta on suojattu. Traficomin tiedote 20.2.2024.
Tämä vieraskynäartikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2024.