Ongelmia Kiinasta tilatun tuotteen kanssa?

Saitko tuoteväärennöksen tai tilaustasi vastaamattoman tuotteen Kiinasta, vaikka mielestäsi tilasit eurooppalaisesta verkkokaupasta? Annamme tietoa rajat ylittävän kaupan kysymyksissä ja avustamme sovintoratkaisun löytämiseen yksittäisessä riita-asiassa, jossa myyjä on sijoittunut Suomen ulkopuolelle, mutta on EU:n alueella, Norjassa tai Islannissa. Kiinalaisten tai muiden vastaavien EU:n ulkopuolisten toimijoiden osalta emme voi tarjota sovitteluapua, mutta autamme kuluttajia neuvomalla.

Moni tekee onnistuneesti ostoksia myös kiinalaisista verkkokaupoista. Saamme kuitenkin runsaasti yhteydenottoja niistä. Kuulemme kuluttajilta usein seuraavia havaintoja:

• Verkkokauppa oli suomenkielinen ja se myi tiettyä tuotemerkkiä tai tuoteryhmää edulliseen hintaan.
• Verkkokauppa käytti nettisivullaan päätettä co.uk tai .se, jolloin kuluttaja luuli sen olevan englantilainen tai ruotsalainen.
• Tuote maksettiin kaupantekohetkellä, useimmissa tapauksissa luottokorttimaksuna.
• Tuote saapui Kiinasta.
• Tilauksen päälle tulivat tulliselvitysmuodollisuudet ja siitä aiheutuvat kulut.
• Paketista paljastui yllätys: piraattituote, täysin tilausta vastaamaton tuote tai rikkinäistä tavaraa. Osa tilatuista tavaroista uupui. Tuote ei ollutkaan sopivaa kokoa.
• Myyjän nettisivu ei enää toimi.
• Myyjän toimivalta nettisivuilta ei löydy mitään yhteystietoja, ainoastaan verkkolomake.
• Myyjä ei vastaa verkkolomakkeella tehtyyn reklamaatioon tai jos myyjä vastaa, se pitää kauppaa asianmukaisena, eikä anna edes erikseen pyydettäessä tietoja, minne tuotteen voisi palauttaa.

Kuinka toimia EU:n ulkopuolisen verkkokauppiaan kanssa, jota et tavoita enää tilauksen teon jälkeen tai joka ei muutoin noudata kuluttajan oikeuksia? Tässä perusohjeemme:

• Jos et löydä verkkokaupasta tietoa, missä maassa kyseinen myyjäyritys toimii ja jos tuote toimitettiin Kiinasta, on varsin todennäköistä, että myyjäkin toimii siellä.
• Scamadviser-verkkosivusto voi antaa lisätietoja myyjästä, mutta ei kuitenkaan varmuudella osoita myyjän kotipaikkaa.
• Mikäli et tavoita myyjää tarjolla olevilla yhteystiedoilla, tai verkkosivukaan ei enää toimi, olet tehnyt voitavasi.
• Ota yhteyttä siihen tahoon, jonka kortilla tuotteen maksoit (esimerkiksi pankki tai luottoyhtiö). Luottokortilla maksaessasi sinulla on suojaa ja voit vaatia maksunpalautusta pankiltasi tai muulta kortin myöntäneeltä taholta. Vastaava suoja voi olla myös debit- tai electron-kortissa, riippuen kuitenkin tarkemmista korttiehdoistasi.
• Selvitä pankiltasi edellyttääkö se tuotteen palauttamista palauttaakseen kauppahinnan. Osa pankeista edellyttää, että ne saavat nähdäkseen palautuskuitin, jos alkavat hoitamaan maksunpalautusasiaa. Osa taas ei edellytä tätä.
• Jos tuotteelle ei ole palautusosoitetta, kerro tästä pankille. Palautuskulut voisivat joka tapauksessa olla varsin merkittävät, eikä esimerkiksi piraattituotteella ole yleensä kovin suurta euromääräistä arvoa.

Vinkkejä luotettavamman verkkokaupan löytämiseksi:

• Suosittelemme verkkokauppojen osalta kiinnittämään huomiota erityisesti siihen, mitä verkkokauppa kertoo itsestään. Rehellisen toimijan ei ole tarpeen salata sijaintiaan saati tarjota ainoana yhteydenottotapana verkkolomaketta.
• Jos sivusto on suomenkielinen, tarkista sen yleinen kieliasu. Onko sivusto täynnä kirjoitusvirheitä? Jos näin on, suosittelemme vaihtamaan verkkokauppaa.
• Poikkeuksellisen edullinen hinta esimerkiksi luksustuotteesta on usein viite siitä, että tuote on väärennös. Tarkasta ennalta tuotteen jälleenmyyjäverkosto.
• Aikaisempien kuluttajakokemuksien tarkastaminen hakukoneilla on kannattavaa. Moni jakaa tietoa kokemistaan huijauksista ja muista huonoista käyttäjäkokemuksista netissä. Englanninkielisiä viitesanoja huijaukselle ovat esimerkiksi ”fraud” ja ”scam”, tuoteväärennökselle ”counterfeit” ja ”pirate”. Voit lukea aiheesta lisää Euroopan kuluttajakeskusten englanninkielisestä raportista ”The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe”.
• Maksutapana luottokortti on suositeltavin. Jos käytät verkkokauppahankintoihin debit- tai electron-korttiasi, selvitä ennalta, onko niissä luottokortin maksunpalautuksen kaltaista suojaa ongelmatilanteissa.

Lisätietoja verkkokauppaostamisesta sivuillamme.