Ilmaiset tuotenäytteet -ansa toimii ympäri Eurooppaa
Ilmaistuotetilauksen johtaminen maksulliseen pidempään tilaukseen on ilmiö, joka toistuu kaikissa Pohjoismaissa ja ympäri Eurooppaa. Facebookin laidassa vilkkuu esimerkiksi houkutteleva ”Haluatko laihtua? Tilaa kokeilupakkaus vain postikulujen hinnalla”” -mainosteksti, jota innostunut kuluttaja klikkaa.
Tilaus saatetaan tehdä ja omat luottokorttitiedot antaa sen kummemmin asiaa miettimättä. Olisi kuitenkin tärkeää malttaa ensin tutkia, löytyykö tuotetta tarjoavasta yrityksestä tietoa, asiakaspalvelun puhelinnumero tai maantieteellinen osoite.
Entä mitä lukeekaan pienellä olevan ”Contract terms” -linkin takana? Usein sopimusehtoja ei löydy suomenkielisenä, vaikka houkutteleva kampanjasivusto olisi muuten toteutettu kokonaan suomeksi. Sopimusehdot saattavat olla myös piilotettu pikkuprinttiin tai epäselvästi kirjoitettu – tämä on tärkeä seikka, kun etsitään näyttöä siitä, onko kuluttaja saanut ja ymmärtänyt sopimusehdot – yritykselläkin on velvollisuutensa esittää ja kertoa sopimusehdot selkeällä tavalla.
Näyte- ja ilmaisnäytteisiin liittyvät kuluttajia rassanneet ei-toivotut luottokorttiveloitukset ovat pahimmillaan olleet useat satoja euroja, jopa 800 euroa. Euroopan kuluttajakeskus on neuvonut kuluttajia rahanpalautusvaatimusten tekemisessä ja tilaamatta toimitetuista tuotteista reklamoimisessa niin luottokorttiyhtiöiden, pankkien kuin tuotteita tarjonneiden yritysten suuntaan ja myös perintätoimistoihin on oltu yhteydessä. Noin 230 kuluttajaa on saanut kauttamme apua tällaisiin ongelmiin Suomessa kuluvana vuonna.
Onkin entistä tärkeämpää kertoa kuluttajille turvallisen nettiostamisen pelisäännöistä ja varoittaa heitä ilmaistuotteisiin liittyvistä ongelmista. Toki luotettaviakin toimijoita on markkinoilla, mutta saamiemme kuluttajayhteydenottojen valossa epäilyttäviä yrityksiä on useita. Olemme varoittaneet viime aikoina muun muassa Shapefocuksesta ja European Bathroomsista sekä Corexin ja Life Detox -tuotenäytetilauksista.
Design-huonekaluja halvalla?
Lopuksi terveisiä Ranskan Euroopan kuluttajakeskukselta, joka on saanut satoja kuluttajayhteydenottoja liittyen design-huonekaluja netissä kauppaavaan Infurn-yritykseen. Ongelmana on ollut muun muassa se, ettei maksettuja tuotteita ole toimitettu tilaajille. Yrityksellä on sivusto myös suomeksi, eli olkaahan tarkkoina! Kerroimme aiheesta Facebookissamme syyskuussa 2013.