Pettymys tennisturnauksen paikkoihin, nopeasti rikkoutuneet urheilutuotteet ja ongelmat reklamoinnissa – kuluttajat kohtaavat toisinaan tilanteita, joissa heidän oikeutensa eivät toteudu ilman lisätoimia. Kun myyjät eivät reagoineet valituksiin, kuluttajat hakivat apua Euroopan kuluttajakeskukselta, joka auttoi sovittelemaan tapaukset onnistuneesti.
Näkyvyys petti tennisturnauksessa
Kuluttaja oli ostanut verkosta liput Viroon WTA-tennisturnauksen finaaliotteluun, mutta paikoilta ei ollut esteetöntä näkyvyyttä kentälle. Istuessa vain kolmasosa kentästä oli näkyvissä, ja seisoessa näkyvyys parani vain hieman. Lipputyypin kohdalla ei ollut mainintaa rajoittuneesta näkymästä, joten kuluttaja vaati korvausta myyjältä.
Kuluttaja oli ensin yhteydessä myyjään ja sai vastaukseksi tarjouksen 50 %:n alennuksesta seuraavan vuoden turnaukseen tai VIP-pääsystä turnauksen yhtenä päivänä. Myöhemmin kuitenkin selvisi, ettei turnausta järjestetäkään seuraavana vuonna Virossa. Kuluttaja otti tämän jälkeen uudelleen yhteyttä myyjään, mutta ei saanut vastausta.
Kun myyjä ei reagoinut valituksiin, kuluttaja kääntyi Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, jossa tapaus valmisteltiin sovitteluun Viron Euroopan kuluttajakeskukselle, joka oli yhteydessä myyjään. Tapaus saatiin lopulta päätökseen kuluttajan kannalta myönteisellä lopputuloksella: myyjä hyvitti kuluttajalle 50 % lipun hinnasta.
Kalliit jalkapallokengät kestivät vain pari kuukautta
Kuluttaja osti Alankomaissa sijaitsevasta verkkokaupasta yli 300 euron jalkapallokengät, mutta niiden nappulat alkoivat irrota vain kahden kuukauden käytön jälkeen. Myyjä vetosi 30 päivän palautusoikeuteen eikä aluksi suostunut hyvittämään ostosta, vaikka kyseessä oli virheellinen tuote, johon sovellettiin myyjän virhevastuuta. Kyseisen hintaluokan kenkien tulisi kestää käytössä pidempään kuin kaksi kuukautta. Kuluttaja reklamoi asiasta tuloksetta ja esitti myyjälle kolme ratkaisuvaihtoehtoa: rahojen palautus, kenkien korjaus tai uusien kenkien toimitus.
Kun asia ei edennyt kuluttajan ja myyjän välillä, kuluttaja otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka alkoi sovitella tapausta yhteistyössä Alankomaiden Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa. Sovittelu tuotti tulosta, ja lopputulos oli myönteinen. Myyjä käsitteli valituksen uudelleen ja lähetti kuluttajalle ilmaisen palautuslomakkeen kenkien palautusta varten. Koska virheettömiä kenkiä ei ollut saatavilla, myyjä hyvitti ostosumman heti vastaanotettuaan palautetun tuotteen.
Jääkiekkomaila rikkoutui viikossa
Kuluttaja osti ruotsalaisesta verkkokaupasta jääkiekkomailan, jonka lapa rikkoutui vain yhden viikon käytön jälkeen, eli muutaman jääharjoituksen aikana. Mailaa oli käytetty nimenomaan sille tarkoitetulla ja suunnitellulla tavalla. Kuluttaja reklamoi asiasta myyjälle ja vaati vialliseksi osoittautuneen tuotteen korvaamista uudella.
Myyjä kieltäytyi aluksi vaihtamasta mailaa, koska katsoi, ettei kyseessä ollut valmistusvirhe. Mailan ei kuitenkaan tulisi rikkoutua näin lyhyessä ajassa, kun sitä oli käytetty asianmukaisesti. Kuluttaja oli myös todennut, ettei mailassa ollut merkkejä luistimen osumista tai viilloista, jotka voisivat aiheuttaa vaurioita.
Kuluttaja otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka valmisteli tapauksen sovittelua varten Ruotsin Euroopan kuluttajakeskukselle. Tapaus saatiin soviteltua myönteiseen lopputulokseen, ja myyjä korvasi viallisen mailan uudella vastaavalla.
Lue lisää asioinnista Euroopan kuluttajakeskuksessa:
Tämä vieraskynäkirjoitus on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2025.