Eurooppalaiset verkkokaupat ovat täynnä houkuttelevia syysuutuuksia. Käy läpi tietovisamme ennen kuin klikkailet ostoksille. Saat tietoa esimerkiksi siitä, kuka maksaa peruutetun tilauksen palautuskulut ja sitooko virheellinen hinta verkkokauppaa.
Kun verkkokaupan osoite päättyy .fi -tunnukseen, on kyseessä aina kotimainen myyjä.
Tarua. Fi-verkkotunnus ei tarkoita automaattisesti sitä, että myyjä on suomalainen. Verkkokaupan kotimaa selviää yhteystiedoista tai sopimusehdoista. Kattavat yhteystiedot ovat merkki luotettavasta myyjästä.
Verkkokauppaostokset kannattaa maksaa luottokortilla.
Totta. Luottokortilla maksaessasi voit vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä, jos esimerkiksi myyjä ei toimitakaan tilaustasi.
Toiseen EU-maahan sijoittunut verkkokauppa saa kieltäytyä toimittamasta tilausta Suomeen.
Totta ja tarua. Palveludirektiivi kieltää kansalaisuudesta tai asuinpaikasta johtuvan erilaisen kohtelun EU-sisämarkkinoilla. Syrjintäkielto ei kuitenkaan estä palveluntarjoajia soveltamasta erilaisia toimitusmaan rajauksia, jos ne ovat perusteltavissa objektiivisesti.
Verkkokauppa saa lähettää jälkikäteen laskun toimituskuluista.
Tarua. Verkkokaupan on ennen tilauksen hyväksymistä ilmoitettava lopullinen kokonaishinta, joka sisältää verot sekä toimitus- ja muut lisämaksut. Kuluttajan ei tarvitse maksaa kustannuksia, joista myyjä ei ole antanut tietoa ennen tilauksen tekemistä.
Lakisääteinen peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista.
Totta. Esimerkiksi lentomatkaa, hotellia tai vuokra-autoa koskevat varaukset eivät kuulu peruutusoikeuden piiriin, mutta oikeus perua tai siirtää varaus saattaa olla sallittua, jos yrityksen sopimusehdoissa nimenomaisesti näin todetaan.
Verkkokaupasta ostetussa tuotteessa voi olla joko 14 tai 30 päivän palautusoikeus.
Totta ja tarua. Lakisääteinen peruutusaika verkkokaupassa on aina 14 päivää. Peruutusilmoitus myyjälle täytyy siis tehdä viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Useat verkkokaupat tarjoavat kuitenkin pidempiä palautusaikoja.
Verkkokaupasta tilatun tavaran voi vain jättää noutamatta postista ja se palautuu myyjälle.
Tarua. Verkko-ostosten peruuttaminen ei hoidu sillä, että jätät tavaran noutamatta postista, vaan myyjälle täytyy ilmoittaa palauttamisesta erikseen viimeistään 14 päivän kuluessa ostoksen vastaanottamisesta.
Myyjä maksaa aina palautuskulut, kun tilaus perutaan.
Tarua. Myyjä maksaa kulut vain, jos se on nimenomaisesti sitoutunut vastaamaan niistä. Saattaa siis olla, että joudut palauttamaan tavaran omalla kustannuksellasi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse maksaa palauttamisesta, jos myyjä ei ole kertonut ennen tilauksen tekoa palautusten maksullisuudesta ja palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse.
Tavaran voi palauttaa vaikka sen olisi ottanut käyttöön.
Totta. Käyttöön otetunkin tavaran voi palauttaa, mutta silloin myyjälle on korvattava tavaran arvon alenemista vastaava summa. Myyntikelvottomasta tavarasta myyjän ei tarvitse palauttaa kauppahintaa lainkaan. Ellei myyjä ole ennen tilauksen tekoa kertonut peruuttamisoikeudesta ja sen sisällöstä esimerkiksi sopimusehdoissa, se ei saa vaatia korvausta arvonalennuksesta.
Tavara täytyy palauttaa myyjälle sama päivänä kun tilauksen on peruuttanut.
Tarua. Tavaraa ei tarvitse palauttaa samana päivänä, mutta se täytyy tehdä mahdollisimman pian ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Myyjän täytyy palauttaa maksu heti, kun kuluttaja on tehnyt peruutusilmoituksen.
Tarua. Verkkokauppa saa pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
Verkkokauppa korvaa jos sen lähettämä paketti ei tule perille.
Totta. Jos myyjän lähettämä tavara on rikkoutunut tai peräti kadonnut postissa, vahinko on verkkokaupan vastuulla.
Verkkokaupan täytyy toimittaa tavara, vaikka tilaussivuilla on ollut virheellinen hinta.
Totta ja tarua. Vastaus kysymykseen riippuu kauppaan sovellettavasta laista. Se taas määräytyy pääasiassa sen perusteella, onko kyse verkkokaupasta, jolla on suomenkieliset verkkosivut vai onko kyse yrityksestä, joka ei erityisesti kohdista markkinointiaan Suomeen. Jos yrityksellä on suomenkieliset sivut, sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Tällöin myyjä voi vetäytyä kaupasta, jos kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen selvästi virheellinen. Näin on muun muassa silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. Tilanne on sama esimerkiksi Italiassa, mutta muissa EU-maissa saattaa olla eroja.
Lue lisää:
Verkkokauppa. Verkko-ostamisen teemasivut verkkosivuillamme.
Neuvoja ongelmatilanteessa. Ohjeita valituksen tekoon verkkosivuillamme.