Euroopan kuluttajakeskus saa toisinaan yhteydenottoja kuluttajilta, jotka valittavat turvatarkastuksen väitetyistä virheistä ja niiden seurauksista, joita voivat olla muun muassa lennoilta myöhästyminen tai matkatavaroiden jääminen pois kyydistä. Ongelmia on hyvin erilaisia ja aina tapahtunut ei ole matkustajan omissa käsissä, eikä kyse ole aina myöskään kuluttaja-asiasta, jossa Euroopan kuluttajakeskus voisi auttaa.
Kotimaassa tapahtuneissa turvatarkastuksiin liittyvissä asioissa ja ongelmissa voit lähestyä Suomen lentoasemista vastaava Finaviaa, joka vastaa keskitetysti asiakaspalautteisiin omien kanaviensa kautta.
Finavian sivuilta löytyy asiakaspalautelomake tai vaihtoehtoisesti matkustaja voi olla yhteydessä käyttäen sähköpostia asiakaspalautteet@finavia.fi. Jos matkustaja ei ole tyytyväinen Finavian vastaukseen, hän voi olla yhteydessä myös Traficomiin, joka on Suomessa turvatarkastuksiin liittyvissä asioissa valvova viranomainen.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2019.