Usein kysyttyä verkkokauppaostoksen palauttamisesta

Toisin kuin kivijalkamyymälässä, verkkokaupassa sinulla on joitain poikkeuksia lukuun ottamatta lakiin perustuva palautusoikeus. Peruuttamiseen ja tavaran lähettämiseen takaisin myyjälle liittyy kuitenkin velvoitteita ja menettelytapoja, jotka on syytä tuntea. Olemme koonneet alle usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen verkkokauppaostosten palautuksesta. Tutustu näihin, jos kadut ostostasi tai jos olet saanut paketin, jota et ole tilannut.

KYSYMYS: 
Pitääkö paikkansa, etten voi jättää verkkokaupasta tilaamaani tavaraa vain noutamatta postista, kun haluan sen kuitenkin palauttaa myyjälle?
VASTAUS: Kyllä, tämä pitää paikkansa. Verkko-ostosten peruuttaminen ei hoidu sillä, että jätät tavaran noutamatta postista, vaan myyjälle täytyy ilmoittaa palauttamisesta erikseen viimeistään 14 päivän kuluessa ostoksen vastaanottamisesta.

KYSYMYS:
 Miten ilmoitan myyjälle siitä, että haluan palauttaa tekemäni ostoksen?
VASTAUS: Peruutuksen voit tehdä joko myyjän tätä varten tarjoamalla lomakkeella tai muulla tavalla, suositeltavimmin sähköpostilla. Tarkemmat ohjeet koskien palautusta löytyvät yleensä myyjän verkkosivuilta kohdasta sopimusehdot. Näissä kerrotaan myös palautusosoite, joka saattaa olla muualla kuin myyjän toimipisteessä. Myös tilauksen mukana tulee useimmiten selkeät palautusohjeet ja -lomakkeet.

KYSYMYS:
 Ilmoitin myyjälle tänään, että haluan peruuttaa kaupan. Pitääkö minun myös lähettää tavara takaisin samana päivänä?
VASTAUS: Tavaraa ei tarvitse palauttaa samana päivänä mutta se täytyy tehdä viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

KYSYMYS: Kuka maksaa palautuskulut? Minä vai myyjä?
VASTAUS: Myyjä maksaa kulut, jos se on nimenomaisesti sitoutunut vastaamaan niistä. Saattaa siis olla, että joudut palauttamaan tavaran omalla kustannuksellasi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse maksaa palauttamisesta, jos myyjä ei ole kertonut ennen tilauksen tekoa palautusten maksullisuudesta ja palautuskustannusten määrästä, jos tavarat eivät ole palautettavissa tavanomaisella tavalla postitse.

KYSYMYS: Voinko palauttaa minkä tahansa verkkokaupasta tilaamani tavaran?
VASTAUS: Peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista. Peruutusoikeutta ei ole esimerkiksi sinetöidyillä cd/dvd-levyillä, piilolinsseillä tai kosteusvoiteilla. Myöskään kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettavaa tavaraa, esimerkiksi mittatilausverhoja, ei voi palauttaa.

KYSYMYS: Joudunko minä maksamaan, jos myyjälle palauttamani tavara katoaa lähetyksen aikana?
VASTAUS: Vastaus kysymykseen riippuu kauppaan sovellettavasta laista. Se taas määräytyy pääasiassa sen perusteella, onko kyse verkkokaupasta, jolla on suomenkieliset verkkosivut vai onko kyse yrityksestä, joka ei erityisesti kohdista markkinointiaan Suomeen. Jos yrityksellä on suomenkieliset sivut, sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Tällöin myyjällä on vaaranvastuu siitä, että tavara tuhoutuu tai katoaa sen jälkeen kun se on luovutettu takaisin myyjän tarjoamalle rahdinkuljettajalle, esimerkiksi jos tavara vaurioituu tai katoaa postissa. Tilanne on sama esimerkiksi Englannin lainsäädännön mukaan, mutta muissa EU-maissa saattaa myös kuluttaja jäädä maksumieheksi.

KYSYMYS:
 Mitä teen, jos myyjä lähettää aivan toisen tavaran kuin jonka tilasin? Pitääkö se palauttaa ja missä ajassa?
VASTAUS: Jos myyjä on lähettänyt muun kuin tilatun tavaran, on kyseessä virhe. Peruuttamisajan umpeutumisella ei ole vaikutusta asiaan. Virheestä kannattaa kuitenkin ilmoittaa myyjälle mahdollisimman pian. Tässä tapauksessa sinun täytyy palauttaa väärä tavara ja myyjän lähettää sinulle tilattu tuote. Myyjän pitää korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten väärän tavaran palautuskulut.

KYSYMYS:
 Sain lähetyksen, jota en ole tilannut. Mitä teen? Lähetänkö sen takaisin?
VASTAUS: Jos saat paketin, mutta et ole tehnyt tilausta, kannattaa asiasta ilmoittaa lähettäjälle. Jos paketin kuoressa ei ole lähettäjän yhteystietoja voi lähetyksen avata varovasti ja etsiä myyjän yhteystiedot esimerkiksi mukana tulleesta laskusta. Älä palauta pakettia, ellei myyjä suostu korvaamaan palautuskustannuksia.

KYSYMYS: Voinko palauttaa tavaran, vaikka olenkin käyttänyt sitä?
VASTAUS: Kyllä. Käyttöön otetunkin tavaran voi palauttaa, mutta silloin myyjälle on korvattava tavaran arvon alenemista vastaava summa. Myyntikelvottomasta tavarasta myyjän ei tarvitse palauttaa kauppahintaa lainkaan. Ellei myyjä ole ennen tilauksen tekoa kertonut peruuttamisoikeudesta ja sen sisällöstä esimerkiksi sopimusehdoissa, se ei saa vaatia korvausta arvonalennuksesta.

Lisätietoa peruutusoikeudesta kotisivuillamme