Suomen Euroopan kuluttajakeskus sai uudet verkkosivut loppuvuodesta 2021. Samassa yhteydessä julkaisimme uudet valitus- ja yhteydenottolomakkeet, jotta palvelumme kuluttajille olisi entistäkin toimivampaa. Uusilta verkkosivuiltamme löytyy muun muassa usein kysytyt kysymykset suosituimmista teemoista sekä mallikirjepohjat, joita kuluttajat voivat hyödyntää yhteydenotoissa ulkomaisiin myyjiin.
Vuosi 2021 oli Suomen Euroopan kuluttajakeskuksessa verkkosivujen ja palvelukanavien kehittämisen aikaa. Työ verkkosivujen uudistamisen ja uusien yhteydenotto- ja valituslomakkeiden parissa tiivistyi erityisesti loppuvuoteen, jolloin lanseerasimme uudet sivumme. Uudistuksen myötä verkkosivusto sai virtaviivaisemman ilmeen, ja myös tietosisältöjä muokattiin uuteen uskoon. Uusi verkkopalvelumme toimii entistä paremmin mobiilikäytössä, eli älypuhelimella ja tabletilla. Olemme huomioineet myös sen, että useimmat sivukävijämme tulevat hakukoneiden kautta suoraan johonkin tiettyyn tietosisältöön, eivätkä etusivun kautta.
Kuluttajalle tietoa helposti ja nopeasti
Verkkosivustomme kantavana ajatuksena on helppokäyttöisyys. Olemme pyrkineet katsomaan kuluttajan näkökulmasta, millaisissa asioissa meihin otetaan yhteyttä. Verkkosivuston pääteemat ovat matkustaminen, verkko-ostaminen sekä auton ostaminen ulkomailta. Näiden teemojen alta löytyy yksityiskohtaisemmin jaoteltua tietoa esimerkiksi kuluttajan oikeuksista Euroopassa matkustamiseen liittyen, vinkkilistoja ongelmien välttämiseksi niin matkustamisessa kuin auton ostamisessa sekä tietoa peruuttamisoikeudesta ja turvallisesta maksamisesta verkossa.
Lisäksi olemme kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka kuluttajat löytäisivät yhteystietomme ja asiointikanavamme mahdollisimman helposti. Suora linkki asiointiin löytyykin nyt heti etusivulta.
Olemme koonneet lisäksi teemoittain usein kysyttyjä kysymyksiä. UKK-osiosta kuluttaja löytää vastaukset ja toimintaohjeet sellaisiin tilanteisiin ja ongelmiin, joita näemme toistuvasti Euroopan kuluttajakeskukseen tulevissa yhteydenotoissa. Jos UKK ei anna etsimääsi vastausta, ole meihin yhteydessä – neuvomme ja autamme mielellämme lisää.
Lomakkeet ja mallikirjeet sujuvoittavat yhteydenottoa
Uudet valituslomakkeemme ohjaavat kuluttajaa tekemään valituksen siten, että saamme kaiken olennaisen tiedon heti ensimmäisessä yhteydenotossa. Lomakkeiden myötä yhteydenotto meihin on entistä helpompaa, ja tapauksen käsittely saadaan käyntiin nopeammin. Yhteyttä voi ottaa lomakkeilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lomakkeiden lisäksi meihin voi edelleen olla yhteydessä puhelimitse.
Lomakkeilla kuluttaja voi joko tehdä suoraan valituksen myyjästä tai vaihtoehtoisesti lähettää meille tiedustelun omista oikeuksistaan. Molemmille lomakesivuille on lisäksi koottu kattavasti ohjeet, mitä olisi hyvä tehdä ennen yhteydenottoa meihin.
Moni asiakkaamme on kiitellyt sitä, että Euroopan kuluttajakeskuksen neuvojat auttavat heitä selvittämään asian myyjän kanssa englanniksi silloin, kun oma kielitaito ei riitä. Pyrimme helpottamaan kuluttajien yhteydenottoa myyjään uusilla mallikirjepohjillamme, jotka löytyvät nyt sivustolta.
Mallit on kirjoitettu valmiiksi englanniksi, ja kuluttajan tarvitsee ainoastaan täydentää tiedot pohjaan. Mallikirjeitä löytyy eri teemoista ja ongelmatilanteista liittyen muun muassa lentomatkustamiseen, auton vuokraukseen, verkko-ostamiseen, tilausansoihin ja konkurssisaataviin. Lisäksi olemme tehneet valmiin valtakirjapohjan asiointiin silloin, kun asiakas tekee valitusta jonkun toisen henkilön puolesta.
Sivustomme täydentyy vielä kieliversioilla ja uusilla sisällöillä kevään aikana. Tervetuloa uudistuneille ecc.fi -sivuille!
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 1/2022.