Vinkit autonvuokraukseen ulkomailla

Euroopan kuluttajakeskuksen asiakkaita palveleva kuluttajaoikeusneuvoja Johanna Kytölä vuokraa perheineen usein lomamatkoilla auton. Hän jakaa tässä jutussa parhaat vinkkinsä autonvuokraukseen ja kertoo myös kuluttajien kokemuksista autonvuokrauksessa.

Varaa aikaa. Vaikka olisitkin pitkän matkan jälkeen väsynyt, varaa vuokraustilanteeseen aikaa. Varsinkin isoilla kentillä vuokraamojen jonot voivat olla joskus jopa yli tunnin mittaisia. Varaa lapsille juomista ja syömistä, kuten myös itsellesi, että jaksat jonottaa ja rauhassa käydä sopimuksen läpi ja nimenomaisesti sen, mitä paperilla lukee.

Tärkeimpänä vinkkinäni autonvuokraukseen on se, että siihen tulee varata aikaa. Suurin osa Euroopan kuluttajakeskukseen autonvuokrausongelmissa yhteyttä ottaneista kuluttajista kertoo samaa: He olivat väsyneitä matkasta, lapset huusivat ja oli kiire mennä eteenpäin. He eivät ehtineet kysyä tai tarkastaa veloituksia, eivätkä he ehtineet tarkastaa autoa huolella. Jälkikäteen he sitten huomasivat auton viat tai mahdolliset ylimääräiset veloitukset. Tällöin niistä on kuitenkin yleensä lähes mahdoton enää valittaa”, kuvaa Johanna Kytölä.

”Suullisesti sovituista asioista ei jää näyttöä. Jälkikäteen on turha sanoa, että meille sanottiin muuta. Jos asiaa lähdetään jälkikäteen sovittelemaan, ei tuomioistuimen ulkopuolisissa riidanratkaisuelimissä kuulla todistajia, vaan asioiden arviointi on aina kirjallisen aineiston pohjalta tapahtuvaa.”

Ole huolellinen ja tarkista sopimus. Lisämaksuja voi tulla muun muassa kahdesta kuljettajasta tai jos jättää auton vuokra-ajan päätyttyä eri paikkaan kuin mistä sen vuokrasi. Myös nuoresta kuljettajasta saatetaan laskuttaa enemmän. Käy nämä asiat rauhassa läpi ennen vuokrausta. Lisävarusteista kuten lasten turvaistuimesta laskutetaan yleensä lisää ja mahdollisesti tulee vielä paikallinen vero. Perehdy myös sopimusten lyhenteisiin jo etukäteen. Useimmiten lyhenteissä on kyse vakuutustyypeistä ja turvasta, jolla pienennetään omavastuuta.

Tutustu vakuutukseen huolella. Omavastuuta voi pienentää erilaisilla turvilla/vakuutuksilla. Omavastuu on osuus, mikä veloitetaan, mikäli autolle sattuu jotain vuokrauksen aikana. Vuokraajayritys valitsee tällöin itse korjaamon. Kannattaa siis huomioida, että pienetkin vauriot saattavat aiheuttaa sen, että koko omavastuu veloitetaan. Vakuutuksetkaan eivät tietenkään aina kata kaikkea – joihinkin ei kuulu esimerkiksi renkaat tai tuulilasi.

”Käytän usein välittäjiä, joiden kautta vuokraan auton. Vakuutuksen otan kuitenkin vasta paikan päällä siltä autonvuokrausyritykseltä, jolta varaus on tehty. Usein vajaan 30 e/päivä vakuutuksella saa lähes täysin kattavan vakuutuksen ja omavastuun nollaksi, joten silloin voin olla rauhallisin mielin vuokrauksen aikana. Jos omavastuu poisto on otettu välittäjältä, omavastuu veloitetaan mahdollisten ongelmien jälkeen ja rahanpalautusta on haettava jälkikäteen välittäjän käyttämältä vakuutusyhtiöltä, riippuen tietysti vakuutuksen kattavuudesta. Tämä vie luonnollisesti aikaa. Tämän vuoksi, jos vakuutus on samalta yritykseltä kuin auto, on asioiden hoito yleensä helpompaa ja paperityötä ei juurikaan ole.”

Tarkista auto. Kun sopimus on tarkastettu huolella, käytä aikaa myös auton tarkastamiseen. Kuvaa auto ja ilmoita jokaisesta pienestä jäljestä myyjälle, mikäli sopimuspaperissa ei ole jo jäljestä mainintaa. Tarkista myös valot, vanteet ja puskurit.

”Meihin otettiin kerran yhteyttä tapauksessa, missä kuluttajat kyllä huomasivat vauriot autossa, ja ettei niitä oltu merkitty sopimuspaperiin. Mutta koska heitä oli niin monta, he ajattelivat, että voivat yhdessä kaikki todistaa jälkikäteen, että rutut auton kyljessä olivat siellä jo ennen kuin ottivat auton käyttöönsä. Tämä ei luonnollisesti onnistunut – kuluttajille tuli jälkilaskutus normaalin vuokran lisäksi.”

Tunne paikalliset liikennemerkit ja -säännöt. Tutustu edes jollain tasolla vuokrausmaan lainsäädäntöön liikenteessä. Jos saat sakot, on vuokraamolla yleensä ehtojen mukaisesti oikeus veloittaa tietty hallinnollinenkin maksu kuluttajalta, koska sakon antanut taho pyytää vuokraamolta kuljettajan yhteystietoja. Kuluttajan maksettavaksi tulee siis paitsi sakko, myös mahdollinen hallinnollinen lisäkulu.

”Jälkikäteen on turha sanoa, ettei tuntenut maan lainsäädäntöä, mitä usein selityksenä kuulemme – se ei auta poistamaan mahdollisia sakkoja. Kesäisin meihin otetaan säännöllisesti yhteyttä vuokra-auton jälkilaskutuksesta, joka liittyy sakkoihin Italiassa. Kuluttaja ei ole tunnistanut italiankielistä ajokieltoalueen merkkiä, ZTL eli Zone Traffico Limitatio -kylttiä, ja on sitten ajanut kielletylle alueelle. Näillä teillä on usein kamerat, ja sakot sekä vuokraamon veloittama hallinnollinen kulu veloitetaan kuluttajalta jälkikäteen.”


”Dart charge -maksu (Dartford crossing charge) on pakollinen maksu Lontoossa tietyillä alueilla tiettyihin kellonaikoihin ja perustuu automaattiseen rekisterikilpitunnistukseen. Maksut ovat luonteeltaan julkisoikeudellisia. Tämän tyyppiset maksut myös kasvavat melkoisesti, jollei niitä ole maksanut lyhyessä määräajassa.”

Vuokrausmaan laki pätee. Vuokrasopimus tehdään aina siinä maassa missä auto vuokrataan, vaikka itse varaus olisikin tehty esimerkiksi suomenkielisten välittäjäsivustojen kautta. Vuokrausmaan lainsäädäntö tulee sovellettavaksi.

”Kun itse lähden vuokraamaan autoa Euroopassa, päädyn yleensä yritykseen, mikä on ECRCS:n jäsen. ECRCS on puolueeton riidanratkaisuelin, joka tekee nopeasti (30 päivän sisään) ratkaisusuosituksia autonvuokrausriitoihin, joita kuluttajalla on muussa kuin kotimaassaan sijaitsevan autovuokraamon kanssa Euroopassa. Käsittely on myös maksutonta. Tämä luo omanlaisensa turvan vuokraustilanteessa, kun tietää, että yritys on sitoutunut noudattamaan kyseisen riidanratkaisuelimen suosituksia.”

Lisätietoja kotisivuillamme:
Auton vuokraus ulkomailla (sopimustyypit, muistilista, jälkilaskutus, valitusohjeet)
Autonvuokrausta koskevat valitukset kasvussa Pohjoismaissa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 1.6.2017.