Usein kysyttyä asioinnista
Euroopan kuluttajakeskuksen tehtävät ja toiminta
-
Annamme tietoa rajat ylittävän kaupan kysymyksissä ja avustamme sovintoratkaisun löytämiseen yksittäisissä riita-asioissa, joissa myyjä on sijoittunut Suomen ulkopuolelle, mutta on EU:n alueelta, Norjasta, Islannista tai Isosta-Britanniasta.
-
Palvelumme on tarkoitettu kaikille EU-kansalaisille, jotka ovat kuluttajan ominaisuudessa tehneet hankintoja EU-alueella Suomen ulkopuolella. Tavaran tai palvelun tulee olla siis hankittu yksityiseen kulutukseen.
-
Voimme auttaa kuluttajia yksittäisten ongelmien selvittelyssä, kun taas valvontaviranomaiset huolehtivat yritysten menettelytapojen, muun muassa sopimusehtojen lainmukaisuuden ja harhaanjohtavan markkinoinnin valvonnasta yleisellä tasolla. Suomessa yleisestä laillisuusvalvonnasta huolehtii kuluttaja-asiamies.
-
Pyrimme edistämään sovinnon aikaansaamista asianosaisten välillä. Osapuolia velvoittavia päätöksiä voi tehdä ainoastaan tuomioistuin.
-
Käsittelemme yksittäisiä rajat ylittävän kuluttajakaupan valitusasioita.
Tämänkaltaisissa EU-asioissa saat meidän sijaamme tietoa ja neuvontaa Sinun Eurooppasi –sivustolta ja neuvontapalvelusta. -
Emme käsittele. Jos EU-kansalainen joutuu vaikeuksiin toisen maan
viranomaisten kanssa, jotka soveltavat EU-lakeja virheellisesti, hän voi kääntyä SOLVIT-verkoston puoleen. -
Euroopan kuluttajakeskuksessa emme voi edistää tällaisia yhteydenottoja.
Tutustu EU-kansalaisen vaikuttamiskanaviin EU:ssa
Valitusten käsittely Euroopan kuluttajakeskuksessa
-
Asiasi käsittely Euroopan kuluttajakeskuksessa on sinulle maksutonta.
-
Jos lomake ei toimi, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen ECCNET-FI@ec.europa.eu tai soittaa meille puh. 029 505 3090, ma–to klo 9–12.
-
Asia otetaan käsiteltäväksi viiden arkipäivän kuluessa sen saapumisesta. Usein pyydämme sinulta lisäselvityksiä.
Kokonaiskäsittelyn kesto on keskimäärin 3–4 kuukautta sovittelutapauksissa, jos vastapuoli tavoitetaan. Loma-aikoina käsittelyajat ovat pidempiä.
Lyhyisiin tiedusteluihin, joissa ei ole kyse varsinaisesta valitusasiasta, saat vastauksen nopeammin.
-
Kerromme sinulle asian käsittelyn vaiheista sähköpostitse tai puhelimitse.
-
Tarvittavat selvitykset vaihtelevat asiaryhmittäin, mutta yleensä tarvitsemme tilausvahvistuksen, maksukuitin ja myyjälle lähetetyn reklamaation ja siihen saamasi vastauksen. Lentoja koskevissa valituksissa tarvitsemme myös jäljennökset lentolipuista sekä matkustajavalituslomakkeen. Älä milloinkaan liitä valitukseesi alkuperäisiä asiakirjoja, vaan säilytä ne aina itselläsi.
-
Et voi. Saat valituksesi vireille Euroopan kuluttajakeskuksessa joko verkkolomakkeellamme, puhelimitse tai sähköpostitse.
-
Et voi, sillä tavoittelemme sovintoratkaisua asiaasi. Tässä työssä hyödynnämme muissa EU-jäsenvaltioissa toimivia yhteyspisteitämme. Osapuolia velvoittavia päätöksiä voi tehdä ainoastaan tuomioistuin.
-
Asia otetaan käsiteltäväksi viiden arkipäivän kuluessa sen saapumisesta. Usein pyydämme sinulta lisäselvityksiä. Emme kuitenkaan pääsääntöisesti ole yhteydessä suoraan vastapuoleen, vaan selvittelemme asiaasi ulkomaisen yrityksen sijaintimaan ECC-toimipisteen välityksellä. Paikallinen tapauskäsittelijä on tarvittaessa yhteydessä vastapuoleen. Tämä menettelytapa on keskeinen osa järjestelmäämme ja perustuu toimintaamme osittain rahoittavan Euroopan komission verkostollemme asettamiin toimintaohjeisiin.
-
Jos olet suorittanut maksun luottokortilla, voit tietyin edellytyksin vaatia maksunpalautusta luottoyhtiöltä kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla. Tyypillisiä säännöksen piiriin kuuluvia tilanteita ovat ne, joissa maksettua tavaraa tai palvelua ei ole toimitettu tai tuote on viallinen eikä myyjä syystä tai toisesta ole vastannut reklamaatioosi. Lisäksi useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
-
Asiantuntijamme kartoittaa, onko kohdemaassa käytettävissä vaihtoehtoista riidanratkaisuelintä, joka voisi käsitellä valitusasiaasi, ja antaa ohjeet asiassa etenemiseksi.
Kannattaa myös keskustella asiantuntijamme kanssa, että onko perusteita tuomioistuinprosessin käynnistämiselle ja mitä tällöin on syytä huomioida. Jos haluat sitovan päätöksen asiassa, voit harkita vähäisiä vaatimuksia koskevan oikeusprosessin käynnistämistä Helsingin käräjäoikeudessa toisessa jäsenvaltiossa olevaa yritystä vastaan. Tanska on kuitenkin näiden järjestelmien ulkopuolella. Vähäisiä vaatimuksia koskevan oikeusprosessin edellytyksenä on, että saatavasi on enintään 5000 €. Käsittely on edullista ja varsin nopeaa. Päätösten täytäntöönpano on kuitenkin käytännössä osoittautunut ongelmalliseksi. Euroopan kuluttajakeskus ei voi avustaa kyseisessä oikeuskäsittelyssä, vaan kuluttaja käynnistää käsittelyn itsenäisesti.
-
Euroopan kuluttajakeskus ei anna neuvoja tai selvittelyapua tapauksissa, joissa on kyse Suomeen ilman lupaa suuntautuvasta pelitoiminnasta. Vedonlyönti ja rahapelit ovat Suomessa arpajaislailla säänneltyä ja annettu 1.1.2017 alkaen Veikkaus Oy:lle, jonka lakisääteisenä tehtävänä on toimeenpanna rahapelejä turvallisesti ja vastuullisesti.
-
Jos olet ostanut verkosta tai sinulla on muuten myyjän toimitusehdot, katso löytyykö niistä ohjetta virhetilanteen varalle. Tee valitus myyjälle viivyttelemättä ja esitä vaatimus siitä, miten haluat virheen oikaistavaksi. Jos olet maksanut luottokortilla, tee vaatimus myös luottokorttiyhtiöllesi. Mahdollista selvittelyapua löydät amerikkalaisen Better Business Bureau:n kotisivuilta www.bbb.org – etsimällä sieltä myyjän paikkakunnan Better Business Bureaun. Suomalainen kuluttajansuojajärjestelmä ei näissä tilanteissa voi auttaa. Epäasiallisesti toimivista yrityksistä voi tehdä ilmoituksen kuluttajaviranomaisten seuraamaan kansainväliseen tietopankkiin osoitteessa www.eConsumer.gov.
-
Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toiminta ulottuu vain EU-maihin, Norjaan, Islantiin ja Isoon-Britanniaan. Emme voi sovittelukeinoin olla avuksi toiminta-alueemme ulkopuolisten myyjien osalta. Mikäli maksoit hankinnan luottokortilla, ole yhteydessä pankkiisi maksunpalautuksen saamiseksi. Vastaavaa suojaa voi olla myös debit-korttimaksujen osalta pankki- tai korttikohtaisesti. Tutustu uutiskirjejuttuumme kiinalaisista verkkokaupoista.