Euroopan kuluttajakeskuksen asiakaspalvelu
Euroopan kuluttajakeskus auttaa sinua, jos sinulla on riitaa ulkomaisen yrityksen kanssa. Tällainen yritys voi olla esimerkiksi verkkokaupan myyjä tai lentoyhtiö. Voimme auttaa sinua, jos yritys sijaitsee toisessa Euroopan unionin valtiossa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa.
Riita voi koskea esimerkiksi seuraavia tilanteita:
- Ostit verkkokaupasta tavaran tai palvelun, mutta et saanut ostostasi.
- Myyjä lähetti sinulle rikkinäisen tai väärän tuotteen, esimerkiksi vääränkokoiset lenkkarit.
- Lentoyhtiö perui lentosi tai ei päästänyt sinua lennolle.
- Varasit hotellin, mutta hotelli ei ollut sellainen kuin sinulle luvattiin.
- Sait laskun, vaikka et ole tilannut mitään.
Jos yritys on Euroopan unionin ulkopuolella, voimme auttaa sinua vain yleisillä neuvoilla. Jos siis tilaat tuotteen esimerkiksi kiinalaisesta tai amerikkalaisesta verkkokaupasta, emme yleensä pysty ottamaan yhteyttä yritykseen sinun puolestasi.
Emme voi auttaa, jos sinulla on ongelma suomalaisen yrityksen kanssa. Ota silloin yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivusto on yleiskielinen.
Näin käsittelemme tapaustasi
Kun lähetät meille kysymyksen tai valituksen, vastaamme sinulle 5–10 arkipäivässä. Saatamme pyytää sinulta lisätietoja tai asiakirjoja.
Kun olemme saaneet sinulta riittävät tiedot, teemme arvion tilanteestasi. Arvioimme, onko sinulla esimerkiksi oikeus saada hyvitystä yritykseltä. Saatamme pyytää, että lähetät yritykselle uuden valituksen.
Aina riita ei ratkea pelkällä neuvonnalla ja uudella valituksellasi. Tällöin otamme itse yhteyttä yritykseen sinun puolestasi ja yritämme selvittää tilanteen. Tätä kutsutaan sovitteluksi. Sovittelu voi kestää 3–4 kuukautta. Loma-aikoina asian käsittely voi kestää kauemmin. Sovittelu on yrityksille vapaaehtoista, joten emme voi pakottaa niitä osallistumaan siihen. Useimmat yritykset kuitenkin osallistuvat sovitteluumme mielellään.
Kerromme sinulle asiasi etenemisestä. Olemme sinuun yhteydessä puhelimella tai sähköpostilla.
Tallennamme tietojärjestelmäämme tietosi ja asiakirjat, jotka lähetät meille. Poistamme kaikki tietosi ja asiakirjasi tietojärjestelmästämme kolmen vuoden kuluttua siitä, kun olemme lopettaneet asiasi käsittelyn.
Ota meihin yhteyttä
Muista aina lähettää valitus yritykselle, ennen kuin otat meihin yhteyttä.
Soita meille
- Puhelinnumeromme on 09 5110 1205. Voit soittaa meille maanantaista keskiviikkoon kello 9–12.
- Soittaminen ja jonotus maksaa kotimaan puheluhinnan. Hinta määräytyy oman puhelimesi liittymäsopimuksen mukaan. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin.
Lähetä meille viesti verkkolomakkeella
- Kun haluat kysyä oikeuksistasi, valitse tämä lomake: Kysymys kuluttajan oikeuksista. Lomake on yleiskielinen.
- Kun sinulla on valitus myyjästä, valitse tämä lomake: Valitus yrityksestä. Lomake on yleiskielinen.
Palvelumme on ilmainen.
