Att handla julklappar på nätet går snabbt och smärtfritt. De europeiska nätbutikerna erbjuder finländska konsumenter ett stort utbud och möjlighet att göra fynd till ett förmånligt pris. Med hjälp av vår minneslista kan du göra lyckade inköp på nätet och undvika tråkiga överraskningar.
1. Kontrollera nätbutikens uppgifter.
Gör inte affärer endast med en e-post- eller postboxadress! Hittar du företagets namn, gatuadress, hemort, telefonnummer och e-postadress? Du kan hitta information om andra köpares erfarenheter till exempel via diskussionsforum eller genom att googla företagets namn.
2. Hinner gåvan fram i tid?
En julklapp som når fram efter trettondagen ger inte mottagaren den glädje du hoppats på. Om julen redan börjar närma sig, kolla leveranstiden så att du hinner få gåvan i tid. Vid behov kan du utnyttja olika möjligheter till snabbleverans, tack vare dessa hinner du köpa dina julklappar ännu nära inpå julen och kan utnyttja eventuella sista minuten-erbjudanden. Under tidigare år har det hänt att exceptionella väderförhållanden (vinterstormar) i Europa lett till att leveranser från utlandet försenats.
3. Bekanta dig med nätbutikens allmänna betalnings- och leveransvillkor och andra avtalsvillkor.
I en del nätbutiker är produkterna förmånliga, men leveranskostnaderna som tillkommer ökar slutsumman betydligt. Kontrollera också information om eventuell garanti och service.
4. Se till att returnerings- och avbeställningstiderna under jultiden är tillräckliga och inte är för begränsade.
Ångerrätten för köp varierar i olika länder i Europa och är 7–14 dagar. Många nätbutiker tillåter till och med 30 dagars ångerrätt. Läs igenom avtalsvillkoren noggrant så att du är säker på att du ännu efter julen hinner returnera en eventuell gåva som inte passar. Huvudprincipen för att ångerrätten ska gälla är att man får prova, men inte använda, varan. I avtalsvillkoren kan det emellertid också preciseras hur varan får provas. Du kan till exempel inte returnera ljud- eller bildinspelningar eller program som levererats förseglade om du har öppnat förseglingen. Om varan är skadad har du dock rätt att få den reparerad, bytt till en felfri, till ett nedsatt pris eller häva köpet utan extra kostnader.
5. Vem betalar kostnaderna för returen?
Var beredd på att om gåvan inte föll mottagaren i smaken och du vill returnera den, så kan du vara tvungen att betala postkostnaderna för returen. Det här kan hända när köpet inte faller under finsk lag. Många nätbutiker erbjuder emellertid gratis retur, vilket i så fall framgår till exempel av beställningsvillkoren.
6. Får du kundservice på det språk du önskar?
”Även om nätbutiken skulle ha svensk- eller finskspråkiga webbsidor så kan den vara utländsk, vilket innebär att du inte nödvändigtvis kan sköta dina ärenden på svenska i eventuella problemsituationer eller att den svensk- eller finskspråkiga kundservicen är begränsad.
7. Överväg köpet.
Om du inte förstår nätbutikens avtalsvillkor lönar det sig att ännu överväga köpet och vid behov göra beställningen via någon annan nätbutik.
8. Kontrollera sammanfattningen av beställningen.
Läs alltid noggrant igenom sammanfattningen av beställningen, det vill säga granska produktuppgifterna, deras antal och priser, leveranssätt och -kostnader för beställningen, leveranstidens längd, slutsumman för hela beställningen och leveransadressen.
9. Betala helst inköpen med kreditkort.
Om du betalar inköpen med kreditkort kan du kräva att få tillbaka pengarna via kreditkortsbolaget om försäljaren av någon anledning inte levererar produkten. Förskottsbetalningar på andra sätt utför alltid en risk för konsumenten.
10. Skriv ut eller spara beställningen och annan korrespondens med företaget.
Spara orderbekräftelsen, avtalsvillkoren och e-postmeddelanden och annan kontakt med företaget på datorn. Kontakta hellre företaget per e-post än telefon så att du kan spara de saker ni kommit överens om. Det gör det lättare att reda ut eventuella problemsituationer.
Ta alltid först kontakt med företaget vid problemsituationer. Om saken inte kan lösas tillsammans med företaget kan du också vända dig till Konsumenteuropa i Finland för att få råd, ifall det är fråga om ett företag som fungerar i ett annat land i Europa. I problemsituationer med finländska företag får du hjälp från konsumentrådgivningen.