Anvisningar till kunder hos insolvent TravelBird

Det holländska bolaget TravelBird BV som även sålt resor till finska kunder har meddelat att det är insolvent.  Bolaget har en säkerhetsfond i händelse av insolvens i den holländska säkerhetsfonden SGR. SGR betalar kompensation till dem vars resa inte kan genomföras och har publicerat anvisningar för konsumenterna.  SGR kontaktar även de konsumenter vars resa inte kan genomföras. Konsument Europa Finland och Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) övervakning av säkerheter vid resepaket följer situationen.

Säkerhetsfonden SGR:s anvisningar till konsumentkunder:

Du är redan på en resa som du har köpt hos TravelBird och stöter på problem med tjänsteproducenten:

TUI Netherlands sköter om allt för dem som redan är på resa, så du ska inte till exempel betala hotellet en gång till om detta krävs. Resenären eller producenten av resetjänster kan vid behov kontakta TUI, tfn +31 88-0885840 och travelbird@tui.nl.

Du är inom kort på väg på en resa som du köpt hos TravelBird och du har gällande flygbiljetter:

Den holländska säkerhetsfonden (SGR) svarar för genomförandet av resor där avresedagen är senast 9.11.2018. Dessa resor genomförs enligt den ursprungliga planen. Du får inom kort e-post från SGR till den adress som du uppgett för TravelBird. I fråga om dessa resor garanterar SGR betalningar till tjänsteleverantörer enligt de priser som överenskommits med TravelBird.

TUI Netherlands kommer överens om betalningar med lokala tjänsteleverantörer. Resenären eller producenten av resetjänster kan vid behov kontakta TUI, tfn +31 88-0885840 eller travelbird@tui.nl

Om din avresedag är efter 9.11.2018 kommer du att få ytterligare information. Du får inom kort e-post från SGR till den adress som du uppgett för TravelBird.

Du är inom kort på väg på en resa som du köpt hos TravelBird, men du har inte ännu gällande flygbiljetter:

Din resa genomförs inte. Du får till den e-postadress som du uppgett för TravelBird inom kort anvisningar för hur du skickar begäran om kompensation till SGR.

Anvisningarna publiceras även på webbplatsen www.sgr.nl/schade-claimen.

Du har bokat en resa hos TravelBird i vilken det inte ingår flygbiljetter:

Din resa genomförs inte. Du får till den e-postadress som du uppgett för TravelBird inom kort anvisningar för hur du skickar begäran om kompensation till SGR.

Anvisningarna publiceras även på webbplatsen www.sgr.nl/schade-claimen.

Du har ett presentkort eller en voucher från TravelBird, men du har ännu inte bokat en resa.

Ytterligare anvisningar kommer att läggas ut på SGR:s webbplats.

Du har köpt endast en voucher, inträdesbiljett eller restaurangvoucher.

Ur säkerheten ersätts inte enskilda tjänster. Ytterligare anvisningar kommer att läggas ut på SGR:s webbplats.

Om din resa inte genomförs och du behöver hjälp med att fylla i begäran om kompensation kan du kontakta Konsument Europa.