Vid utlandsresor kan en konsument råka ut för besvärliga situationer: Bilhyran är dyrare än vad som överenskommits på förhand, hotellrummet som bokades via nätet är inte ledigt och den köpta varan är defekt. För att resenärer smidigare ska kunna lösa och undvika vanliga problem på resor har ECC-nätverket utvecklat mobilappen ECC-Net Travel. Appen fungerar på 25 språk och fungerar också offline för att undvika roaming-avgifter.
Då vi är på semester, vill vi undvika stress. ECC-Net Travel är en app som smidigt fungerar i en smarttelefon eller pekdator och den kommer med lösningar till många problem som konsumenter kan stöta på under sin semester i Europa. Appen informerar konsumenterna om deras rättigheter och ger också konkreta förslag om hur de ska göra i olika problemsituationer.
Hur fungerar mobilappen ECC-Net Travel?
Appen ECC-Net Travel lanserades ursprungligen sommaren 2014 och har nu uppdaterats och är tillgänglig i mobila apparater med operativsystemen IOS, Android eller Microsoft Windows. Ladda ner appen ECC-Net Travel i din telefon genom:
- Apples App Store (iOS),
- Google Playstore (Android),
- Windows store (Windows Phone),
- QR-kod.
Efter det att du i appen valt destinationsland för din resa och situation (semester, bilhyrning, hotell), kan appen visa krav och kommentarer till motparten också på hans eller hennes språk*.
I den nya delen ”Bra att veta” finns viktiga telefonnummer och kontaktinformation till de lokala konsumentkontoren och vid nödsituationer till ambassaden.
I varje EU-land samt på Island och i Norge finns ett konsumentkontor (European Consumer Centre, ECC), som avgiftsfritt hjälper och ger råd till konsumenter. Appen ECC-Net Travel är ett samarbetsprojekt av hela ECC-nätverket.
* bulgariska, kroatiska, tjeckiska, danska, holländska, engelska, estniska, finska, franska, tyska, grekiska, ungerska, isländska, italienska, lettiska, litauiska, maltesiska, norska, polska, portugisiska, rumänska, slovakiska, slovenska, spanska, svenska