En 2 minuters hälsobedömning som ska fyllas i på nätet leder till överraskningsfaktura

Konsument Europa Finland har under sensommaren tagit emot ett tiotal kontakter om en finskspråkig hälsobedömningstjänst som är otydlig i huruvida den är av avgiftsbelagd. Även konsumentombudsmannen och Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning har tagit emot enskilda anmälningar om samma tjänst. Enligt anmälningarna har konsumenter hamnat att svara på en hälsobedömningsenkät (”2 minuutin terveystarkastelu”) till exempel via reklam i sociala medier. I enkäten svarar konsumenten på frågor om sig själv varpå han eller hon får en faktura samt en hälsobedömning och annat hälsorelaterat material per e-post. Enkäten har funnits åtminstone på adresserna Terveysarvio.com, Terveysarvios.com och Terveysarviointi.com. Tjänsteleverantören uppger sig vara en ungersk näringsidkare, men detta har inte kunnat bekräftas.

Enligt webbplatserna tillhandahåller tjänsteleverantören individuella och personliga hälsobedömningar. Av webbplatserna framgår inte tydligt huruvida tjänsten är avgiftsbelagd. Priset på 79,99 euro uppges endast med små bokstäver på hälsoenkätens första sida. Om man dessutom hamnar på webbplatsen via reklam i sociala medier kan kryssrutan för godkännande av villkoren vara färdigt förkryssad för konsumentens del.

I regel har konsumenterna först fått en faktura på 59 euro av tjänsteleverantören med en 10 dagars betalningstid. Om konsumenten inte har betalat fakturan inom denna tid har fakturabeloppet ökat till 79 euro.

Enligt konsumentskyddslagen ska näringsidkaren säkerställa att konsumenten uttryckligen godkänner betalningsskyldigheten i anslutning till en beställning i en webbutik. Så är inte fallet med hälsobedömningstjänsten, eftersom det inte tydligt och entydigt framgår av vyn där beställningsknappen finns att tjänsten skulle kosta konsumenten. Konsumentens betalningsskyldighet kan å andra sidan inte heller grunda sig på en kryssruta som på förhand har kryssats för konsumentens del.

Eftersom tjänsteleverantören inte har säkerställt att konsumenten godkänner betalningsskyldigheten är beställningen av hälsobedömningstjänsten inte bindande för konsumenten. För att åberopa att beställningen inte är bindande ska konsumenten underrätta tjänsteleverantören om detta senast ett år efter att avtalet ingicks.

Gör så här om du har fyllt i hälsobedömningsenkäten och vill annullera beställningen

  • Lämna ett skriftligt klagomål till företaget så snart som möjligt, men senast ett år efter beställningen.  Du kan skriva klagomålet på finska och skicka det vidare via kontaktblanketten på tjänsteleverantörens webbplats. Ange i ditt klagomål att eftersom tjänsteleverantören inte hade säkerställt att du godkände betalningsskyldigheten i anslutning till beställningen har du rätt att annullera beställningen.
  • Ta ett foto eller en skärmdump av meddelandet som du skickar via kontaktblanketten innan du skickar det. Spara ditt klagomål och eventuella svar från företaget.
  • Efter att du har meddelat att beställningen annulleras behöver du inte betala en eventuell faktura. Om du dock redan har betalat fakturan ska tjänsteleverantören betala tillbaka den avgift som du betalat senast 30 dagar efter att köpet annullerades.
  • Kontakta Konsument Europa Finland om tjänsteleverantören överför fakturan till en indrivningsbyrå trots ditt klagomål. Meddela samtidigt indrivningsbyrån att det är fråga om obefogad indrivning – du kan använda reklamationstjänsten på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.

Hälsobedömningstjänsten är en del av ett mer omfattande fenomen, problem även i andra länder

”Hälsobedömningstjänsten hör till samma fenomenklass som bedömningstjänster för bilpriser, om vilka vi ännu nyligen fick hundratals konsumentkontakter. Det finns verkligen skäl att hålla fast vid sina egna personuppgifter och det lönar sig aldrig att mata in dem i en främmande tjänst”, säger ledande sakkunnig Oskari Stenius vid Konsument Europa Finland.

En motsvarande hälsobedömningstjänst marknadsförs till konsumenter också i de övriga nordiska länderna. I synnerhet Konsument Europa i Norge och Danmark har tagit emot flera klagomål från sina länders konsumenter. Även i Tyskland varnade en lokal konsumentorganisation för samma aktör redan i juni.