På dejtingsidor är det lätt att bekanta sig på nya människor, vilket gör dem populära mötesplatser. Idag använder allt fler dejtingtjänster på nätet för att välja och träffa partnerkandidater. Såsom annars på nätet, ska man också i fråga om dejtingtjänster vara noga att man inte i stället för glada dejter får en överraskande räkning.
Konsumenteuropa i Finland har sammanställt en minneslista som du kan använda som hjälp för att undvika dyra fel när du använder dejtingtjänster på nätet:
1. Är webbplatsen pålitlig?
Undersök dejtingföretagets webbplats. Hittar du täckande kontaktuppgifter, verkar företaget pålitligt? Googla och leta efter andra användares erfarenheter.
2. Vad kostar tjänsten?
Det är ofta avgiftsfritt att registrera sig, skapa en profil eller ansluta sig till tjänsten. I regel kostar allt annat. Observera, att ett avgiftsfritt provmedlemskap nästan alltid blir avgiftsbelagt, om man inte säger upp det inom en viss tid.
3. Läs igenom avtalsvillkoren, på riktigt.
Kryssa inte för punkten ”Jag godkänner de allmänna avtalsvillkoren” om du inte på riktigt har läst dem. Av avtalsvillkoren framgår bl.a. längden på avgiftsbelagda medlemskapet, dess automatiska fortsättning och tjänstens uppsägningstid.
4. Har du ångerrätt?
Kom ihåg att det inte i regel är möjligt att ångra avgiftsbelagda dejtingtjänster, om tjänsten har utförts på din uttryckliga begäran och du har blivit underrättad om att det inte finns ångerrätt.
5. Betala med kreditkort om möjligt.
Om företaget inte till exempel svarar på ditt återbetalningskrav, kan du anlita ditt kreditkortsbolag.
6. Vem hjälper?
I problemsituationer kan du anlita Konsumenteuropa i Finland om dejtingsidan drivs av ett företag som ligger i ett annat EU-land, Norge eller på Island. I fråga om finländska företag ges råd av konsumentrådgivningen.