I Finland har Primera Air flugit främst charterflyg.
Vid konkurs har en konsument som köpt en paketresa oftast en bättre ställning än den som köpt en reguljärresa. Researrangören som sålt paketresan brukar försöka hitta ett ersättande flygbolag som sköter flygningarna så att resan ska kunna göras som planerat. Om resan ställs in helt och hållet, kan du begära en återbetalning direkt från researrangören. Var noga med att följa med den information din researrangör skickar ut.
Om du har köpt flyg direkt från Primera Air med kreditkort kan du kontakta ditt kreditkortsföretag och begära en återbetalning för det inställda flyget. Om du redan är på resa när konkursen inträffar, kommer du förmodligen att bli tvungen att hitta ett ersättande returflyg själv. Följ också med flygbolagets egna informationsmeddelanden.
Om du har ansökt om dröjsmålsersättning hos Primera Air och ännu inte har fått något beslut i ditt fall är det osannolikt att du får ersättning från flygbolaget som har ansökt om konkurs.
Konsumenten har en svag ställning i då ett flygbolag går i konkurs eftersom konsumenten endast är en i mängden av borgenärer. Skulderna täcks ur konkursboet i en viss prioritetsordning och konsumenternas fordringar kommer oftast långt ned i ordningen, och då finns det inte nödvändigtvis några utdelningsbara medel kvar i konkursboet. Bevakning av konkursfordringar kostar ofta pengar och konkursförfaranden kan pågå i flera år.
Läs mer om flygbolagets konkurs.