Konsument Europa Finland har utökat en lättlästa sektion på webbplatsen – nu finns information om nätköpares och flygresenärers rättigheter även på lättläst svenska. Den lättlästa sektionen (ecc.fi/sv/lattlast) erbjuder lättförståelig information om konsumenters grundläggande rättigheter samt de kostnadsfria rådgivningstjänster som Konsument Europa Finland erbjuder. Det lättlästa innehållet är särskilt riktat till dem för vilka vanlig allmänspråk kan vara svårt att förstå, såsom äldre personer, invandrare som lär sig finska eller svenska och personer med kognitiva svårigheter.
De ämnen som tas upp på webbplatsen har valts ut baserat på de frågor som konsumenter oftast kontaktar Konsument Europa Finland om. I sektionen om nätshopping förklaras bland annat konsumentens ångerrätt, näringsidkarens ansvar och säker betalning.
I sektionen om flygresor behandlas passagerares rättigheter i typiska problematiska situationer, som vid inställda eller försenade flyg. Dessutom presenterar innehållet Konsument Europa Finlands kundservice i gränsöverskridande konsumentproblem.
Målet med det lättlästa innehållet är att förbättra tillgången till information och främja jämlikhet. När konsumenter får begriplig och tydlig information kan de fatta bättre beslut och effektivare använda sina rättigheter.
Den lättlästa svenska sektionen finns på ecc.fi/sv/lattlast. Den kan också nås via språkmenyn på webbplatsen.
Den lättlästa finska sektionen finns på ecc.fi/selkokieli.
Läs mer:
Information om rättigheter för flygpassagerare och nätshoppare finns nu även på lättläst språk. Konsument Europa Finlands meddelande 26.11.2024.