Information om rättigheter för flygpassagerare och nätshoppare finns nu även på lättläst språk

Konsument Europa Finland har öppnat en del av sin webbplats på lätt språk. Avsnittet innehåller information på lätt språk om de rättigheter som den som handlar på nätet och flygpassagerare har. Det innehåller också lättläst information om Konsument Europas tjänster för konsumenter. Med hjälp av det lättlästa webbinnehållet försöker vi nå en allt större grupp konsumenter – personer som har nytta av lätt språk för att det vanliga allmänspråket är för svårt för dem.

Lätt språk är ett förenklat språk som riktar sig till specialgrupper. Det är en form av språk där man använder bekanta ord och enkla sats- och meningsbyggnader. Lättläst text är också lätt för läsaren att förstå som helhet. Dessa principer för lättläst skrivande har vi också tillämpat i arbetet med det nya lättlästa webbinnehållet på Konsument Europa Finlands webbplats.

Innehållet på lätt språk finns i ett eget avsnitt på Konsument Europa Finlands webbplats. Adressen är Ecc.fi/selkokieli. Du kommer också till avsnittet genom att klicka på ”Selkokieli” i språkmenyn. Till en början finns det lättlästa webbinnehållet endast på finska.

Selkokeskus har beviljat avsnittet symbolen för lättläst. Detta innebär att språket och layouten följer principerna för lätt språk.

De vanligaste orsakerna till att konsumenter tar kontakt behandlas

Det finns lättläst webbinnehåll om tre ämnesområden: nätköp, flygresor och uträttande av ärenden vid Konsument Europa Finland.

Dessa teman valdes ut för att Konsument Europa Finland i synnerhet kontaktas av konsumenter i frågor som gäller nätköp och flygpassagerares rättigheter. I och med att näthandeln växer och flygresorna ökar är det allt viktigare att det finns heltäckande och samlad information om dessa ämnen även på lätt språk.

Den lättlästa delen om nätköp behandlar konsumenternas rättigheter i näthandeln. I den beskrivs näringsidkarens informationsskyldighet, konsumentens ångerrätt, säker betalning och näringsidkarens ansvar om det förekommer fel i en vara eller tjänst som konsumenten beställt. Det andra avsnittet tar upp spelreglerna för flygresor och passagerarnas rättigheter i de vanligaste felsituationerna. Felsituationer är till exempel inställda och försenade flyg. I det sista avsnittet tar vi upp Konsument Europa Finlands verksamhet och i hurdana situationer vi kan hjälpa konsumenterna.

Utarbetandet av webbinnehåll på lätt språk stärker likabehandlingen

Konsumenternas rättigheter gäller var och en av oss, och de bidrar till att stödja individers möjligheter att fungera som fullvärdiga medborgare i samhället. För att kunna hålla fast vid sina rättigheter måste man dock känna till deras existens och innehåll. Lätt språk är ett sätt att främja tydligheten i innehållet i olika informationskällor och hjälpa människor att få information.

Att informera om konsumenternas rättigheter är en av Konsument Europa Finlands kärnuppgifter, och med det nya lättlästa webbinnehållet säkerställer vi att denna information är tillgänglig för så många som möjligt. Det innebär alltså att likabehandlingen förbättras.

Det finns ett växande behov av lätt språk. Selkokeskus uppskattar att cirka 650 000–750 000 personer i Finland behöver lätt språk. Lätt språk kan vara till nytta till exempel för personer med funktionsnedsättning som har kognitiva svårigheter, äldre personer samt invandrare som studerar finska. Behovet av lätt språk har ökat under de senaste åren i och med det växande antalet invandrare, de ungas försämrade läskunnighet och den åldrande befolkningen.

Bekanta dig gärna med vårt lättlästa innehåll!
Ecc.fi/selkokieli