I de nordiska länderna köps allt fler julklappar på Internet och i allmänhet är det vid nätköp också lätt att jämföra priser och få valuta för pengarna. Det är likväl värt att komma ihåg att nätet, trots att det bereder möjligheter att fynda, även är en plats där alla webbsidor inte är tillförlitliga. Därför har Konsumenteuropa i Danmark, Finland, Norge och Sverige sammanställt sina bästa tips för nordiska konsumenter som gör inköp även i utländska nätbutiker. Med hjälp av våra tips kan du göra juluppköp i trygghet.
Vad vet du om säljaren?
Kontrollera alltid de uppgifter företagen ger om sig själva på sina webbplatser. Hittar du namnet och dessutom någon annan kontaktuppgift än en e-postadress (telefonnummer, geografisk adress, hemort)? Hurdana betalningsalternativ erbjuds av säljaren? Om du inte hittar andra uppgifter än en e-postadress och om betalningen ska göras med bankgiro, är det bäst att söka sig till en annan nätbutik.
Du lägger väl märke till att en nätbutik, trots att den har webbsidor på finska, kan vara utländsk. Då är det möjligt att du i fall av en problemsituation inte nödvändigtvis kan kommunicera på finska med säljaren. Nätbutiker med hemvist inom EU-området omfattas huvudsakligen av ett enhetligt konsumentskydd.
Det lönar sig likaså att ta reda på andra kunders erfarenheter. Dem får man lätt fram på nätet med olika sökmotorer, genom att göra slagningar på företagets eller nätbutikens namn. Du ska emellertid förhålla dig kritiskt till olika rekommendationer, då sådana ofta kan vara påhittade. På utländska nätbutikers webbplats kan du också hitta så kallade Trustmarks, dvs. beteckningar som anger tillförlitlighet. I så fall har företaget förbundit sig att följa vissa regler för näthandel.
Ta vara på erbjudanden, välj rätt tidpunkt
Nätbutikerna konkurrerar om kunder, varför det är bra att ta vara på olika kampanjer under julsäsongen. Tänk på att ett billigt pris likväl kan höjas av varans leveranskostnader så att även fri leverans kan vara en betydande fördel. Konsumenten kan också lockas av att en del nätbutiker erbjuder en längre returrätt än vanligt, tack vare vilken en eventuell gåva som anskaffats i tid, men inte visat sig lämplig, hinner returneras i lugn och ro även efter julen.
Många nätbutiker erbjuder olika leveransalternativ. Du kan alltså utan dröjsmål få hem de varor du köpt, men du observerar väl att brådskande försändelser vanligtvis är dyrare än vanliga leveranser. Det är inte heller alltid så att en brådskande försändelse garanterar en snabb leverans. För några år sedan kunde till exempel överraskande väderfenomen någonstans i Europa fördröja ankomsten av paket från utlandet. Därför är det också bra att för säkerhets skull vara ute i god tid, om det är möjligt. Dessutom kan de populäraste produkterna som till exempel vissa leksaker ta slut i nätbutikerna redan långt innan jul, varför det lönar sig att skaffa dem så fort som möjligt.
Betala med kreditkort!
Vid inköp på nätet kan det hända, att säljaren inte levererar den vara du har beställt och betalat. Därför lönar det sig alltid att betala med kreditkort. Vid betalning med kreditkort kan du kräva återbetalning av dina pengar av ditt eget kreditbolag, om säljaren inte levererar den vara du har beställt och inte återbetalar dina pengar. Motsvarande principer tillämpas även av en del banker i fråga om en debit-betalning. Kontrollera de avtalsvillkor du har med din egen bank.
Se till att du befinner dig på en säker webbsida innan du betalar några inköp. Se efter om bläddrarens adressrad innehåller en liten symbol som föreställer ett låst hänglås när du är inne på nätbutiken, eller kontrollera att nätbutikens adress börjar med https://.
De flesta banker erbjuder tjänster för säker kortbetalning vid näthandel. Betalkortet kan till exempel till sin användning begränsas till ett visst geografiskt område, så att det endast gäller i Europa.
Observera returtider och returkostnader
Inom EU ska skriftlig anmälan om annullering av ett nätinköp göras inom 14 dagar efter att varan mottagits eller beställningen lämnats. Varan ska returneras av konsumenten senast 14 dagar efter det att ångeranmälan lämnats.
Returtiden kan likväl variera i hög grad i olika nätbutiker. Det ska du beakta, om du köper julklappar som eventuellt ska returneras. En del nätbutiker erbjuder till och med flera månaders returtid.
Du kommer väl ihåg att du för att kunna returnera varan får du prova den, men inte använda den. Läs i avtalsvillkoren vad nätbutiken avser med prova och vad den avser med använda. Om du returnerar en vara, kan du eventuellt vara tvungen att betala returkostnaderna. En del nätbutiker erbjuder gratis returrätt, men det är långt ifrån alltid fallet. Kontrollera i beställningsvillkoren hur det förhåller sig innan du lämnar en beställning.
Om varan är felaktig, har du rätt att få den reparerad, utbytt mot en felfri produkt, nedsatt pris eller rätt att annullera köpet utan kostnader. Kontrollera också informationen på säljarens webbplats om produkternas garanti och underhåll.
Förvara beställningsbekräftelsen och andra dokument
För en beställning bör du alltid få en beställningsbekräftelse. Det är bra att förvara den liksom andra dokument om beställningen samt en eventuell korrespondens om beställningen. Om du är i kontakt med säljaren, ska du använda e-post. På så sätt får du ett bevis på korrespondensen och det som överenskommits, för den händelse att du senare måste reda ut en problemsituation med säljaren.
Om du trots allt stöter på ett problem med din beställning, ska du börja med att ta kontakt med säljaren. Om problemet inte kan lösas på detta sätt, kan du vända dig till Konsumenteuropa i Finland för att få råd, om det gäller ett företag som är verksamt i ett annat EU-land, Island eller Norge. Vid svårigheter med inhemska nätbutiker får du hjälp av konsumentrådgivningen.
Innan du gör några inköp lönar det sig likaså att studera vår minneslista för näthandel.
Konsumenteuropa i Finland önskar dig lycka till med juluppköpen på nätet!