Den norska researrangören Go International har enligt tidningsuppgifter meddelat sina kunder att alla avgångar till semestermål i norra Cypern är inställda sedan fredagskvällen den 13 februari. I Finland har Go Internationals resor sålts av åtminstone Groupon, Top 10 Matkatarjoukset och TravelBird.
TravelBird har meddelat Konkurrens- och konsumentverket (KKV) att man denna vecka kontaktar alla de kunder som köpt en resa via dem och att man återbetalar betalda resor.
Groupon har berättat för KKV att man redan har kontaktat de kunder som ärendet gäller och att man har börjat behandla återbetalningarna för resor fram till slutet av februari. Groupon arbetar för att säkerställa att alla Groupons kunder ska få sina återbetalningar.
När det gäller Top 10 Matkatarjoukset förhandlar KKV fortfarande för att reda ut saken.
Också Konsumenteuropa, som är en del av Konkurrens- och konsumentverket, följer upp och reder ut situationen. Du kan kontakta Konsumenteuropa genom att fylla i kontaktblanketten på vår webbplats eller genom att ringa till numret 029 553 9500 kl. 10–13.
Om en konsument har köpt en resa av något av dessa bolag och betalt den med kreditkort, kan priset för en ogenomförd resa återkrävas också av kreditgivaren, dvs. av det kreditkortsbolag som beviljat kortet eller av banken. I dessa fall lönar det sig även för dem som betalt sin resa med bankkort att kontakta sin bank.
Läs mer om säkra betalningar på vår webbplats.