Många gör julklappsfynd till exempel i webbutikernas erbjudandekampanjer som Black Friday och Cyber Monday, som äger rum i slutet av november. När lockande erbjudanden dyker upp lönar det sig dock att vara noggrann med till exempel leveransvillkor, returnering och betalningssätt. Särskilt i en webbutik som du inte är bekant med är det viktigt att komma ihåg att före köpet kontrollera vilka kontaktuppgifter och kontaktsätt säljaren erbjuder, vad som anges i beställningsvillkoren och vilka erfarenheter andra konsumenter har av samma säljare.
Julruschen kan orsaka fördröjningar i leveranstiderna
Kontrollera vilka leveranstider webbutikerna utlovar när du beställer varor. Det finns alltid en risk att leveransen fördröjs. Under coronatiden kan vissa webbutiker ha fördröjningar i sina leveranser redan före julruschen. Även inhemska webbutiker kan ha fördröjningar. Under tidigare år har till exempel även väderleksförhållanden och vinterstormar i Europa orsakat överbelastning i pakettrafiken.
Det är sannolikt att webbutikerna på förhand meddelar om fördröjda leveranstider, men ibland får konsumenten information om längre väntetider först efter beställningen. Om du redan på förhand vet att den produkt du önskar beställa sannolikt inte hinner fram kan du alltid söka efter produkten i en annan webbutik. Vissa webbutiker erbjuder olika leveranssätt till olika priser. Genom att betala lite mer kan du få hem produkten snabbare. Kontrollera alltså redan i beställningsskedet vilken leverans du väljer.
Fundera på vad du betalar och hur
Det gamla visdomsordet som lyder att om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant. Det är bra att hålla huvudet kallt, i synnerhet när du handlar på nätet där du inte kan titta på och prova produkten innan köpbeslutet. En exceptionellt förmånlig produkt kan vara lockande, men rabattprocenten kan också vara förvillande och det lönar sig att göra en prisjämförelse för att utreda den verkliga prisnivån. Ibland kan en misstänkt billig produkt också handla om bedrägeri eller produktförfalskning, i synnerhet när det gäller märkesprodukter.
Tänk också på hur du betalar. En pålitlig webbutik erbjuder konsumenten flera olika betalningsalternativ. Kreditkort är oftast det säkraste betalningssättet när du beställer varor från webbutiker. När du betalar med kreditkort har du möjlighet att med stöd av konsumentskyddslagen kräva återbetalning av pengarna från ditt kreditbolag om beställningen inte kommer fram och säljaren inte returnerar dina pengar.
Landet där webbutiken är belägen påverkar
Det är bra att komma ihåg att även om webbutiken har en finskspråkig webbplats kan den ändå finnas i vilket land som helst. Det kan hända att konsumenten i problemsituationer inte kan uträtta ärenden på finska eller svenska med webbutiken.
Det lönar sig att alltid kontrollera var webbutiken är belägen före beställningen. Om säljaren är belägen någon annanstans än i ett EU-land, Norge eller Island, kan Konsument Europa inte hjälpa dig att jämka problemsituationer. Inom EU är nivån på konsumentskyddet dessutom relativt enhetlig och produktsäkerheten övervakas noggrant.
Du kan hitta information om säljarens land i kontaktuppgifterna – om säljaren inte uppger sin geografiska adress kan det vara klokare att handla någon annanstans. Det lönar sig också att läsa igenom beställningsvillkoren, i dem kan det stå i vilket land säljaren är belägen och från vilket land produkterna levereras – leveransen kan ske från ett annat land än där webbutiken är belägen.
De flesta webbutiker föredrar numera dropshipping, det vill säga direktleverans som sin huvudsakliga leveransform. Då förvarar inte säljaren produkterna i sitt eget lager, utan varan skickas direkt från leverantören, ofta från ett annat land. När en leverans kommer från ett land utanför EU kan detta medföra merkostnader för konsumenten i form av tullavgifter och mervärdesskatt. Typiska problem vid direktleveranser är långa leveranstider, obefintlig returpraxis och felaktiga eller trasiga produkter.
Därför är det bra att kontrollera kontaktuppgifterna till en okänd webbutik före köpet – en pålitlig försäljare ger alltid ut andra kontaktuppgifter om sig själv än endast en elektronisk kontaktblankett. Ett bra sätt att säkerställa säljarens tillförlitlighet är att också att via en sökmotor kontrollera andra konsumenters erfarenhet av försäljaren i fråga.
Var uppmärksam – returneringsvillkoren varierar
De flesta produkter i webbutiker inom EU-området har 14 dagars ångerrätt. Det finns dock undantag. Produkter som inte har ångerrätt är till exempel specificerade produkter, såsom graveringar, måttbeställda kläder samt vissa hygienprodukter. Dessutom kan flygbiljetter som köpts på nätet i regel inte avbokas. Under coronatiden har dock många flygbolag flexibla villkor och villkoren varierar beroende på biljettyp. Läs noggrant igenom villkoren innan du beställer flygbiljetter.
Ibland kan du ångra köp som verkade bra också i efterhand. Kom ihåg att du inte bara kan låta bli att hämta varor som du beställt från en webbutik, du måste göra en produktreturnering. Säljaren ska underrättas om returneringen senast 14 dygn efter att produkten har tagits emot. Det är bäst att returnera enligt anvisningarna för returnering i webbutiken. Spara dock all kommunikation med säljaren om det skulle uppstå problem.
Under julen erbjuder flera webbutiker en längre returneringstid. Många webbutiker erbjuder gratis returnering, men inte alla. Läs beställningsvillkoren noga så att du vet om returneringen medför kostnader. Detta är viktigare ju tyngre varan är och ju längre bort den kommer ifrån. Det är en annan sak att på egen bekostad returnera en skjorta till Sverige än en lampa till Italien.
Kom inte produkten du beställde fram?
Om du inte får den produkt du beställt eller om du får fel produkt ska du meddela säljaren om detta så snart som möjligt. Det är frågan om säljarens fel och säljaren ska skicka rätt produkt till dig. Du måste returnera fel produkt. Det är säljarens ansvar att ersätta kostnaderna för returneringen samt övriga kostnader som felet orsakat. Om produkten du beställt ändå inte kommer fram och säljaren inte längre kan kontaktas, lönar det sig att ansöka om återbetalning från kreditbolaget. Du kan åberopa kreditgivarens ansvar om du betalade köpet med kreditkort. Även debitkorten kan ha motsvarande skydd, det framgår i villkoren för ditt betalkort.
Försök först reda ut problemsituationen med säljaren och spara alla väsentliga dokument, såsom orderbekräftelse, betalningskvitto samt kommunikation med säljaren. Om ditt ärende inte kan lösas kan du kontakta Konsument Europa Finland om webbutiken finns i ett annat EU-land, Norge eller Island. Vi hjälper dig gärna.
Vi kan inte medla i tvister som gäller kinesiska webbutiker och andra aktörer utanför EU, men vi ger allmän rådgivning. Om problemsituationen gäller en webbutik i Finland kan du kontakta KKV:s konsumentrådgivning.