Konsumenter har kontaktat Konsument Europa Finland tiotals gånger på grund av den estniska Sampobrand OÜ:s finskspråkiga webbutik Puhelinfix.fi. Merparten av klagomålen gäller produkter som inte levererats. Puhelinfix säljer utrustning för mobila enheter, såsom pansarglas för telefoner, surfplattor och smartklockor.
Konsument Europa Finland har förmedlat en del av fallen till Konsument Europa Estland (ECC Estonia) för medling. Vi följer upp om fallen kan lösas med hjälp av medling. Förutom konsumenterna har även vårt kontor i Estland haft svårigheter att få kontakt med företaget.
Anvisningar för konsumenter
Om du inte har fått den beställda produkten inom den överenskomna leveranstiden ska du skicka en skriftlig reklamation till företaget. När du gör en reklamation kan du använda vår nyhetsbrevartikel (på finska), där vi har sammanställt ett informationspaket om hur du gör en bra reklamation.
Om du har betalat en produkt som du beställt med kreditkort och om produkten inte har levererats eller är felaktig, har du möjlighet att kräva återbetalning från ditt kreditkortsbolag. När det är fråga om betalning med bankkort ska du kontrollera i avtalsvillkoren för din bank om du har en motsvarande rättighet. På kortbolagens webbsidor finns i allmänhet en färdig blankett för att göra krav på återbetalning till exempel med sökordet ”kortreklamation”.
Om du har valt faktura eller delbetalning som betalningssätt ska du kontakta Paytrail Oyj som fungerat som betalningsförmedlare. Paytrails e-postadress är asiakaspalvelu@paytrail.com och telefonnumret är 020 7181820.
Kontakta oss om du inte kan lösa problemet tillsammans med säljaren, du inte kan göra en kortreklamation eller vända dig till Paytrail. Vi betjänar per telefon 029 505 3090 må–to klo 9–12, och du kan även uträtta ärenden via webben: ecc.fi/sv/arendehantering.
Vi har också förmedlat information om problem i webbutiken till konsumentombudsmannen.