I fjol tog vi emot 2 229 klagomål från konsumenterna. År 2014 var antalet 1 839. De klart vanligaste klagomålen gällde beställningsfällor och flygresor (förseningar och inställda flyg). Utöver klagomål om beställningsfällor och resor ökade även antalet klagomål om fritid och kulturevenemang jämfört med 2014. Det kom också många klagomål om kläd- och skoköp.
Dessa siffror innefattar inte klagomål om inköp som gjorts i länder utanför EU. År 2015 besvarade vi dessutom 731 förfrågningar.
Tabellen visar klagomål efter ämnesområde, inlämnade till Konsumenteuropa i Finland av konsumenterna 2014 och 2015.
2014 | 2015 | |
Beställningsfällor | 611 | 711 |
Trafik (bl.a. flygresor och köp av begagnade bilar) | 483 | 592 |
Fritid och kultur | 287 | 464 |
Kläder och skor | 85 | 140 |
Kommunikation | 132 | 121 |
Inkvartering, bl.a. hotellbokningar och timeshare samt restaurangtjänster | 93 | 99 |
Möbler och andra bruksvaror för hemmet | 109 | 57 |
Alkoholdrycker och tobaksprodukter | 10 | 23 |
Boende | 14 | 12 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 3 | 5 |
Hälsa | 8 | 5 |
Utbildning | 4 | 0 |