Flygresor har länge varit det främsta temat i konsumentkontakterna till Konsument Europa i Finland, men under 2024 gick tjänster som skaffats via nätet förbi flygärendena. I fjol kontaktades Konsument Europa sammanlagt 2 516 gånger av konsumenter bosatta i Finland. Oftast hade konsumenterna problem med ett tyskt, nederländskt, svenskt eller lettiskt företag. Flygresor förblev dock det vanligaste ämnet i medlingsfall där Konsument Europa i Finland hjälper till att reda ut tvister genom att kontakta företaget.
Konsument Europa i Finland ger råd och erbjuder medlingshjälp i situationer där en finländsk konsument har ett gränsöverskridande problem med en näringsidkare i ett annat EU-land, Norge eller Island. Konsument Europa i Finland samarbetar också med Storbritanniens internationella konsumentcentrum.
Nätverket av europeiska konsumentcentrum (ECC-Net) tog emot över 133 000 kontakter från europeiska konsumenter 2024. Nätverket har verksamhetsställen i 29 länder i Europa. Närmare årsstatistik för nätverket publiceras under våren.
Ingen förändring i det totala antalet i Finland
År 2024 var det totala antalet kontakter (2 516) i Finland på samma nivå som året innan (2 502). Av kontakterna var 1 792 förfrågningar där konsumentens ärende utreddes och anvisningar gavs. Av dessa kontakter gällde 31 procent tjänster som köpts på nätet och 17 procent flygresor. De därpå följande produktgrupperna hade relativt små procentandelar, då till exempel den tredje största produktgruppen var kvinnokläder med en andel på 4 procent.
Inom tjänsterna som skaffats via nätet framhävdes särskilt kontakter om tjänster för värdering av bilpriser (Lettland), tjänster för uppsägning av beställningar och CV-tjänster (Nederländerna) samt hälsobedömningstjänster (Ungern). I dessa fall hade konsumenterna ofta problem med en faktura som kom som en överraskning. Ofta var det inte möjligt att medla i fallen, eftersom det har varit svårt att få kontakt med företagen bakom tjänsterna eller så har de inte har varit villiga att förhandla om tvistemål.
Antalet medlingsfall ökade
År 2024 tog vi emot 724 fall som gällde finländska konsumenter, vilka framskred till medling. Detta var 9 procent fler än året innan. Av dessa klagomål gällde 29 procent flygresor, i synnerhet förseningar och inställda flyg. 11 procent av klagomålen gällde tjänster som skaffats via nätet, till exempel uppsägnings-, cv- och dejtingtjänster.
Syftet med medlingen är att hitta en förlikningslösning i en tvist mellan en finländsk konsument och ett utländskt företag. Av de 623 medlingsfall som slutfördes 2024 ledde 46 procent till en fullständig förlikningsuppgörelse och 6 procent till en partiell förlikningsuppgörelse. 22 procent av fallen förblev olösta på grund av att näringsidkaren inte godkände konsumentens krav och i 13 procent av fallen gav näringsidkaren inget svar till en annan stats europeiska konsumentcentrum eller så kunde näringsidkaren inte nås. I 4 procent av fallen kom parterna slutligen fram till en lösning på egen hand. En del av de medlingsfall som inleddes 2024 avgörs först under 2025 eller i vissa fall senare.
Kundresponsen var i huvudsak positiv
Som avslutning på behandlingen av fall skickar vi en responsenkät till våra kunder. År 2024 fick vi 318 svar på enkäten från våra kunder. Liksom tidigare år hölls kundnöjdheten i Finland på en hög nivå. Av respondenterna uppgav 93 procent att de är nöjda med den service de fått – 79 procent var mycket nöjda och 14 procent uppgav att de är nöjda. Dessutom var 3 procent ganska nöjda och endast 3 procent uppgav sig vara missnöjda med den service de fått.
I sin helhet var den öppna responsen mycket positiv: kunderna uppskattade servicens effektivitet och sakkunskapen. De huvudsakliga förbättringsförslagen fokuserade på att öka kännedomen om servicen så att fler konsumenter skulle hitta våra avgiftsfria tjänster samt på att stärka konsumentskyddet. Vi utnyttjar responsen i utvecklingen av vår verksamhet.