Julen närmar sig och det är dags att fundera på julklappsinköpen. Allt fler köper julklapparna på nätet. Undra på det – konsumenterna har märkt att man sparar tid, besvär och pengar genom att köpa på nätet. Vid inköp på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt, dvs. du kan returnera produkten ifall du ångrar köpet. Vid vanliga köp är returrätten ingen självklarhet, utan den beror på företaget. Vissa företag ger till exempel bara bytesrätt, andra har begränsat returtiden till fem dagar.
Särskilt utländska nätbutiker har varit framgångsrika tack vare ett stort sortiment och förmånliga priser. Här kan man hitta sådana leksaker eller märkeskläder för julklappssäcken som inte går att köpa i Finland. En tämligen enhetlig nivå på konsumentskyddet är ytterligare en fördel med nätbutikerna i EU-området.
Prisjämförelser lönar sig, men var på din vakt
Undersökningar har visat att priset är den mest betydande faktorn vid köpbeslut. Med hjälp av prisjämförelsesajter är det lätt att hitta det lägsta priset bland nätbutikerna.
Man bör dock vara på vakt när man jämför produkter, eftersom inte alla prisjämförelsesajter visar leveranskostnaderna, handläggningskostnaderna eller skatterna. Det lägsta priset kan medföra dolda tilläggskostnader. Därtill ska man tänka på de övriga avtalsvillkoren för inköp på nätet, till exempel hur lätt det är att returnera eller byta produkten.
Beakta undantag och returtiden
Flygbiljetter är säkert en välkommen julklapp för många. När man jämför och köper flyg och fristående turismtjänster bör man komma ihåg att sådana i regel inte kan avbeställas. Möjligheterna att göra ändringar till exempel i resedagarna är begränsade eller så kan ändringar bara göras mot en extra avgift.
För övrigt har den som gör inköp på internet inom EU-området i regel 14 dagars ångerrätt. Vid julklappsinköp som görs i god tid före jul kan denna tidsfrist visserligen löpa ut innan den som ska få julklappen har hunnit öppna den, vilket bör tas i beaktande vid tajmningen av inköpet och ställas i relation till hur sannolikt det är att julklappen passar mottagaren.
Ibland händer det att nätbutikerna – på samma sätt som vanliga butikerna – erbjuder sina kunder en förlängd returtid beträffande julhandeln. Det här brukar butikerna informera om på sina webbplatser eller i sista hand i avtalsvillkoren. Då är det lätt att köpa julklapparna i god tid före jul: de kan bytas eller returneras efter jul ifall mottagarna inte har glädje av dem.
Du bör veta var du gör inköpen
Man hör ofta påståendet att inhemska nätbutiker är säkrare än utländska. Faktum är att det finns oärliga aktörer i den stora skaran av både inhemska och utländska köpmän på internet, men genom att vara på sin vakt kan man undvika problem.
Det är viktigt att bara välja sådana nätbutiker som är erkänt sakliga. Att man kan lita på en nätbutik går att kontrollera på många sätt.
Först är det bra att kontrollera vilka uppgifter säljaren ger om sig själv på webbplatsen. Ifall informationen är knapp och säljaren till exempel bara ger en e-postadress som kontaktuppgift är det bäst att vända sig till en annan butik. Google är också ett bra verktyg för att utreda säljarens bakgrund: köpare brukar dela med sig av dåliga erfarenheter på olika diskussionsforum.
I Finland är pålitlighetssymboler, så kallade trustmarks, inte särskilt allmänna. I övriga Europa, till exempel i Tyskland, hör många säljare till trustmarkssystem som innebär att de förbinder sig att iaktta vissa regler. Om företaget visar en sådan symbol på sin webbplats är det bra att kontrollera vilka fördelar den medför.
Betala med kreditkort
Den sämsta överraskningen en köpare på nätet kan råka ut för är att säljaren inte skickar den beställda och betalda varan. Att betala för inköp i förväg medför alltid en risk och därför är det anledning att betala nätinköp med kreditkort. Om säljaren inte levererar beställningen eller betalar tillbaka pengarna kan du yrka på återbetalning hos ditt eget kreditbolag. I de flesta bankers avtalsvillkor iakttas motsvarande principer även vid så kallade bankkortsbetalningar.
Inom näthandeln förekommer det också företag som tillhandahåller betalningsförmedlingstjänster. I allmänhet är det bäst att välja en känd aktör i stället för ett nytt, litet företag. Vissa betalningsförmedlingsföretag erbjuder konsumenterna avgiftsfria eller avgiftsbelagda tilläggstjänster som ger affärerna ökad säkerhet.
Kontrollera och säkra en extra gång
Innan du betalar på nätet är det bra att stanna upp och tänka efter om det aktuella erbjudandet egentligen är för bra för att vara sant. Exempelvis kan märkeskläder som bara kostar en bråkdel av det normala priset gott och väl handla om imitation. Prov på varor som skickas ut bara mot postkostnader kan leda till dyra tidsbestämda avtal. Gör aldrig en beställning utan att läsa och förstå avtalsvillkoren.
Vi har gjort upp en kom-ihåg-lista för inköp på nätet där du kan läsa mer bland annat om undantag till ångerrätten och kostnader för returnering. Om du får problem med en nätbutik i ett annat EU-land, Norge eller Island kan du kontakta Konsumenteuropa i Finland. Vi hjälper gratis till med att reda ut frågan och nå samförstånd. När det gäller inhemska nätbutiker kan du vända dig till konsumentrådgivningen.