På uppmaning av EU-kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter har fem branschledande biluthyrningsföretag (Avis, Europcar, Enterprise, Hertz och Sixt) åtagit sig att börja presentera sina biluthyrningspriser på ett tydligare sätt.
I den översikt som gjordes i början av året konstaterades det att Avis, Europcar, Enterprise, Hertz och Sixt inte hade fullgjort sina åtagande i tillräckligt hög grad och därför ansåg kommissionen och konsumentmyndigheterna att deras praxis stred mot konsumentlagstiftningen. I den bedömning som publiceras i 25.3.2019 konstateras det att Enterprise och Sixt har gjort alla nödvändiga ändringar. Avis har lovat att genomföra resterande ändringar före juni, Europcar och dess dotterbolag Goldcar i juni och Hertz har åtagit senast i mars 2020.
Företagen har lovat att:
• Alla kostnader ska vara inkluderade i det totala bokningspriset.Priset måste inkludera alla tillkommande kostnader.
• Uthyrningstjänsterna ska beskrivas klart och tydligt i villkoren på alla nationella språk.
• Det ska tydligt framgå vad eventuella tillval kostar och omfattar, särskilt när det gäller självriskreducering.
Läs mer:
Kommissionens representation i Finland´s meddelande den 25 mars 2019