Upptäck materialet från Mediekunskapsveckan!

Mediekunskapsveckan firas igen den 10–16 februari 2025. Denna temavecka för mediefostran fokuserar på att utveckla mediekunskaper och stärka vuxnas kompetens inom mediefostran. Även Konsument Europa Finland deltar – den nyligen publicerade lättlästa sektionen på vår webbplats är en del av Mediekunskapsveckans material och passar också för unga som ännu inte är bekanta med konsumentskydd.

Temat för Mediekunskapsveckan 2025 är hållbar utveckling och ekologisk mediefostran. Mediefostrans roll blir särskilt viktig i en tid då klimatförändring och förlust av biologisk mångfald är aktuella utmaningar. Ekologisk mediefostran är kopplad till många mediefenomen, såsom utvecklingen av artificiell intelligens och programmerade miljöer samt de kommersiella strukturerna i sociala medier, algoritmers funktion och de maktförhållanden som är kopplade till dem. Hållbar utveckling kan också granskas ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. Under temaveckan ordnas olika evenemang och produceras innehåll som behandlar både hållbar utveckling och andra aspekter av medieläskunnighet för olika åldersgrupper.

Mediekunskapsveckan ordnas årligen under den andra veckan i februari runt om i Finland genom olika kampanjer, evenemang och aktiviteter. Nationella audiovisuella institutet ansvarar för koordineringen i samarbete med tiotals nationella organisationer. Bland deltagarna finns bland annat myndigheter, organisationer, föreningar, företag, projekt, kulturinstitutioner och representanter för medier. Dessutom är Mediekunskapsveckan en del av den internationella Safer Internet Day-kampanjen.

Mer information:
Upptäck materialet från Mediekunskapsveckan