Vanliga frågor
Konsumenteuropas uppgifter och verksamhet
-
Vi informerar om gränsöverskridande handel och hjälper till att finna en förlikning i enskilda tvistemål där säljaren är etablerad utanför Finland, men är från EU, Norge, Island eller Storbritannien.
-
Våra tjänster är avsedda för alla EU-medborgare som i egenskap av konsument har köpt något inom EU-området utanför Finland. Varan eller tjänsten ska alltså ha anskaffats för privat konsumtion.
-
Vi kan hjälpa konsumenterna att lösa enskilda problem, medan tillsynsmyndigheterna ser till att företagens förfaringssätt, bland annat avtalsvillkorens lagenlighet, övervakas på ett allmänt plan. I Finland sköts den allmänna laglighetsövervakningen av Konsumentombudsmannen.
-
Vi strävar efter att främja en försoning mellan de berörda parterna. Beslut som förpliktar parterna kan endast fattas av en domstol.
-
Vi behandlar enskilda klagomål om gränsöverskridande konsumenthandel.
I sådana här EU-ärenden får du information och rådgivning i stället för oss på webbplatsen Ditt Europa och i rådgivningstjänsten. -
Det gör vi inte. Om en EU-medborgare råkar i svårigheter med myndigheter i ett annat land som tillämpar EU-lagstiftningen felaktigt kan han eller hon vända sig till SOLVIT-nätverket.
-
Vi kan inte främja sådana kontakter vid Konsumenteuropa i Europa.
Bekanta dig med de påverkningskanaler som EU-medborgarna har:
Behandling av klagomål vid Konsumenteuropa i Finland
-
Behandlingen av ditt ärende vid Konsumenteuropa i Finland är avgiftsfri för dig.
-
Om blanketten inte fungerar kan du skicka e-post till oss på ECCNET-FI@ec.europa.eu eller ringa oss på 029 505 3090, må–to kl. 9–12
-
I genomsnitt 3-4 månader om motparten nås. Under semestrarna är handläggningstiderna längre.
-
Vi informerar dig om de olika skedena i handläggningen av ärendet per e-post eller telefon.
-
De utredningar som behövs varierar beroende på ärendegrupp, men i allmänhet behöver vi en beställningsbekräftelse, ett kvitto och en reklamation som skickats till säljaren och svaret på den. I klagomål som gäller flyg behöver vi också kopior av flygbiljetterna och en blankett för reklamation av passagerare. Bifoga aldrig originalhandlingarna till ditt klagomål, utan förvara dem alltid hos dig själv.
-
Nej, det kan du inte. Ditt klagomål anhängiggörs vid Konsumenteuropa i Finland antingen med en webblankett, per telefon eller per e-post.
-
Det kan du inte, för vi strävar efter en förlikning. I detta arbete utnyttjar vi våra kontaktpunkter i andra EU-länder.
-
Ärendet tas upp till behandling inom fem vardagar efter att det anlänt. Ofta ber vi dig om ytterligare utredningar. I regel är vi dock inte direkt i kontakt med motparten, utan vi utreder ditt ärende vad gäller det utländska företagets del med det lokala ECC-kontoret. Den lokala handläggaren kontaktar vid behov motparten. Detta tillvägagångssätt är en central del av vårt system och bygger på de riktlinjer som Europeiska kommissionen, som delvis finansierar vår verksamhet, har fastställt för vårt nätverk.
-
Om du har betalat med kreditkort kan du under vissa förutsättningar kräva återbetalning av kreditbolaget med stöd av 7 kap. 39 § i konsumentskyddslagen. Typiska situationer som omfattas av bestämmelsen är situationer där en betald vara eller tjänst inte har levererats eller produkten är defekt och säljaren av en eller annan orsak inte har svarat på din reklamation. Enligt många bankers avtalsvillkor iakttas dessutom motsvarande principer även vid så kallade bankkortsbetalningar.
-
Vår expert kartlägger om det i mållandet finns ett alternativt tvistlösningsorgan som kan behandla ditt besvärsärende och ger anvisningar för hur ärendet ska framskrida. Om du vill ha ett bindande beslut i ärendet kan du överväga att inleda en rättsprocess som gäller mindre yrkanden i Helsingfors tingsrätt mot ett företag i en annan medlemsstat. Danmark står dock utanför dessa system. En förutsättning för en rättsprocess som gäller mindre yrkanden är att din fordran är högst 5 000 €. Behandlingen är förmånlig och rätt snabb. Verkställandet av besluten har dock i praktiken visat sig vara problematiskt. Konsumenteuropa i Finland kan inte bistå vid domstolsbehandlingen i fråga, utan konsumenten inleder behandlingen självständigt.
-
Konsumenteuropa i Finland ger inte råd eller utredningshjälp i fall där det är fråga om spelverksamhet som riktar sig till Finland utan tillstånd. Vadhållningen och penningspelen regleras i lotterilagen i Finland och ges fr.o.m. 1.1.2017 till Veikkaus Ab, vars lagstadgade uppgift är att anordna penningspel på ett säkert och ansvarsfullt sätt.
-
Om du har köpt på nätet eller annars har säljarens leveransvillkor, se om det finns anvisningar för felsituationer. Gör reklamationen till säljaren utan dröjsmål och framställ ett krav på hur du vill att felet ska rättas till. Om du har betalat med kreditkort, lämna in ett krav även till ditt kreditbolag. Eventuell utredningshjälp hittar du på Better Business Bureaus hemsida www.bbb.org – genom att söka efter Better Business Bureau på säljarens ort. Det finländska konsumentskyddssystemet kan inte hjälpa i dessa situationer. Företag som agerar osakligt kan anmälas till konsumentmyndigheternas internationella databank på adressen www.eConsumer.gov.
-
Nätverket av europeiska konsumentcentrum omfattar endast EU-länder, Norge, Island och Storbritannien. Vi kan inte genom medling hjälpa när det gäller säljare utanför vårt verksamhetsområde. Om du betalade köpet med kreditkort ska du kontakta din bank för att få återbetalning. Motsvarande skydd kan även gälla för betalningar med debitkort beroende på bank eller kort. Bekanta dig med vårt nyhetsbrev om kinesiska nätbutiker.