Skydd av personuppgifter inom Nätverket av europeiska konsumentcentrum

I denna dataskyddsklausul förklaras orsakerna till behandlingen av dina personuppgifter, hur Europeiska kommissionen och europeiska konsumentcentrumen samlar in, behandlar och säkerställer skyddet av de personuppgifter som du har lämnat, hur dessa uppgifter används och vilka rättigheter du har när det gäller dina personuppgifter. Den innehåller även kontaktuppgifter till den personuppgiftsansvarige du ska kontakta för att utöva dina rättigheter, till dataskyddsombudet och till både Europeiska datatillsynsmannen och den nationella tillsynsmyndigheten.

  • De europeiska konsumentcentrumen (nedan konsumentcentrumen) och Europeiska kommissionen (nedan kommissionen) har åtagit sig att skydda dina personuppgifter och respektera din integritet.

    Konsumentcentrumen samarbetar för att ge konsumenterna information och råd om deras rättigheter och hjälpa dem med gränsöverskridande klagomål och tvister inom EU/EES, så att konsumenterna kan dra full nytta av den inre marknaden.

    Konsumentcentrumen behandlar personuppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen alltså med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter.

    Europeiska kommissionen är Europeiska unionens offentliga förvaltning. Inom denna organisation är enheten för verkställande av konsumentlagstiftningen och konsumenternas rättsmedel (enhet B3) vid DG JUST ansvarig för att tillhandahålla IT-verktyget för ärendehantering och stöda användarna av verktyget vid hanteringen av konsumentfrågor som ställs till konsumentcentrumen. Genom att tillhandahålla verktyget arbetar denna enhet med DIGIT, ett generaldirektorat som tillhandahåller IT-tjänster inom kommissionen. Enhet B3 äger verktyget och ansvarar för dess strategiska utveckling samt stöder användarna. DIGIT ansvarar för teknisk funktion och infrastrukturstöd.

    Kommissionen  behandlar personuppgifter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/1725 av den 23 oktober 2018 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter som utförs av unionens institutioner, organ och byråer och om det fria flödet av sådana uppgifter (upphäver förordning (EG) nr 45/2001).

  • Syften med behandlingsåtgärderna

    I detta avsnitt förklarar vi varför konsumentcentrumen och Europeiska kommissionen behandlar personuppgifter. Konsumentcentrumen och Europeiska kommissionen är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen.

    För att nätverket av europeiska konsumentcentrum ska kunna sköta sin uppgift, behandlar de nödvändiga uppgifter med ECCNET2-verktyg under den nödvändiga tiden för ett eller flera av följande syften:

    • för att möjliggöra kommunikation mellan konsumentcentren och konsumenten
    • för att behandla en konsuments förfrågan
    • för att avgöra klagomål eller tvister, antingen direkt med den näringsidkare som är föremål för klagomålet eller genom alternativ tvistlösning (ADR) (en opartisk organisation som försöker lösa konsumenttvister)
    • för att följa upp behandlingen av konsumentens ärende
    • för att skapa aggregerad statistik, inklusive statistik om misstänkta förseelser.

    Europeiska kommissionen

    Europeiska kommissionen tillhandahåller ECCNET2, det IT-verktyg för ärendehantering som används av alla konsumentcentrum. Kommissionen behandlar nödvändiga uppgifter under den nödvändiga tiden för ett eller flera av följande syften:

    • för att stödja konsumentcentrumens användare av IT-verktyget så att de kan använda verktyget på optimalt sätt (övervakning, utbildning och support)
    • för att underhålla, utveckla och felsöka IT-verktyget för ärendehantering som används av konsumentcentrumen
    • för att skapa anonymiserad statistik, inklusive statistik om misstänkta förseelser

    Dina personuppgifter kommer inte att användas för automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering.

  • Vi behandlar dina personuppgifter på tre rättsliga grunder: för det första baserat på ditt samtycke (när du söker hjälp hos ett konsumentcentrum) och för sekundära ändamål, när behandling är nödvändig för att utföra en uppgift som är av allmänt intresse, och för det tredje för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

    När vi besvarar dina frågor eller hanterar dina klagomål baseras behandlingen av dina uppgifter på ditt samtycke.

    För övriga ändamål som nämns ovan, inklusive statistikföring samt underhåll, utveckling och felsökning, är behandlingen nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i unionsinstitutionens eller unionsorganets myndighetsutövning (Art 5.1 a i förordning (EU) 2018/1725) eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (Art 6.1 e i förordning (EU) 2016/679).

    Nätverkets lagliga grund är baserad på följande lagstiftning:

    • Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/690 av den 28 april 2021 om inrättande av ett program för den inre marknaden, konkurrenskraft för företag, inklusive små och medelstora företag, området för växter, djur, livsmedel och foder och europeisk statistik (programmet för den inre marknaden) samt om upphävande av förordningarna (EU) 99/2013, (EU) 1287/2013, (EU) 254/2014 och (EU) 652/2014, närmare bestämt artiklarna 3.2 d), 8.2 b) och 9.5 i denna förordning.
    • Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/123/EG, av den 12 december 2006, om tjänster på den inre marknaden, och i synnerhet dess artikel 21.
    • Europaparlamentets och rådets förordning 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (direktivet om alternativ tvistlösning), närmare bestämt artikel 14 i detta direktiv.
    • Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/2394 av den 12 december 2017 om samarbete mellan de nationella myndigheter som har tillsynsansvar för konsumentskyddslagstiftningen och om upphävande av förordning (EG) nr 2006/2004, i synnerhet artikel 27.1 i denna förordning.
  • Europeiska kommissionen behandlar personuppgifter från följande kategorier av personuppgifter:

    • konsumenter i Europeiska unionen, Norge, Island och andra länder, vilka ber om uppgifter och hjälp av konsumentcentren (Konsumenter),
    • kontaktpersoner för näringsidkare som är verksamma i Europeiska unionen, Norge och Island och är delaktiga i konsumentklagomål eller -tvister (företrädare för näringsidkare),
    • kontaktpersoner för organ för alternativ tvistlösning (ADR-företrädare).

    Konsumentcentrumen och kommissionen samlar inte medvetet in eller behandlar uppgifter från minderåriga.

    De personuppgifter som behandlas kan omfatta bland annat:

    a) Konsumenter:

    • konsumentens/rapportörens namn
    • adress
    • postnummer
    • hemvistland
    • telefonnummer
    • e-postadress
    • kön
    • kommunikationsspråk
    • sammanfattning/beskrivning av förfrågan

    Andra personuppgifter kan samlas in om de tillhandahålls av konsumenten och behövs för att behandla ett klagomål.

    b) Företrädare för näringsidkare:

    Uppgifter om enskilda företrädare för näringsidkare lagras sällan i systemet, men om sådana behandlas kan de lagrade uppgifterna vara följande:

    • namn på företrädaren för näringsidkaren
    • arbetsplatsens adress
    • postnummer
    • land
    • telefonnummer till arbetet
    • e-postadress till arbetet

    c) ADR-kontaktpersoner:

    Uppgifter om enskilda ADR-kontaktpersoner lagras sällan i systemet, men om sådana behandlas kan de lagrade uppgifterna vara följande:

    • ADR-kontaktpersonens namn,
    • arbetsplatsens adress,
    • postnummer,
    • land,
    • telefonnummer till arbetet,
    • e-postadress till arbetet.

    Tillhandahållande av de ovan nämnda nödvändiga uppgifterna är nödvändigt för att vi ska kunna behandla ditt ärende. I egenskap av leverantör av IT-verktyget har kommissionen tillgång till dina uppgifter tillsammans med Europeiska konsumentcentrumet eller konsumentcentrumen som är direkt involverade i hanteringen av din fråga.

  • Personuppgifter som gäller konsumenter, företrädare för näringsidkare och ADR-kontaktpersoner förvaras så länge som fallet är öppet och i tre år efter att det har stängts. På detta sätt möjliggörs uppföljning i händelse av nya vändningar efter att fallet har stängts. När förvaringstiden upphör, avlägsnas alla personuppgifter med anknytning till fallet automatiskt från IT-verktyget och endast anonymiserade statistiska uppgifter förvaras. Denna radering sker genom fullständig radering av innehållet i alla fält där personuppgifter kan registreras eller lagras.

  • Alla personuppgifter i elektroniskt format (e-postmeddelanden, dokument, databaser, uppladdade datasatser o.d.) lagras på servrar eller i informationssystem som tillhör Europeiska kommissionen eller Europeiska konsumentcentrums kontor eller medlemsstaternas konsumentcentrums värdorganisationer (i Finland Konkurrens- och konsumentverket).  Information kan lagras på e-postservrar och i e-postprogram vid konsumentcentrums kontor eller vid deras nationella myndigheter, och (tillfälligt) i andra program för textbearbetning.

    För att skydda dina personuppgifter har kommissionen och konsumentcentrumen vidtagit åtskilliga tekniska och organisatoriska åtgärder. De tekniska åtgärderna omfattar lämpliga åtgärder för att hantera onlinesäkerheten, risken för förlust av uppgifter, ändring av uppgifter eller obehörig åtkomst, med beaktande av den risk som behandlingen innebär och typen av personuppgifter som behandlas. De organisatoriska åtgärderna omfattar begränsning av åtkomsten till personuppgifterna endast till behöriga personer som har ett legitimt behov av att känna till uppgifterna i samband med denna behandling.

  • Åtkomst till dina personuppgifter beviljas personal vid kommissionen som ansvarar för denna behandling och behörig personal vid ditt konsumentcentrum (handläggare av ärenden) i enlighet med principen ”behov av uppgifter”.  Detta innebär att endast personal som har ett tvingande syfte att ha tillgång till dina uppgifter får åtkomst till dem. Sådan personal följer lagstadgade krav och ytterligare krav på konfidentialitet.

    För att lösa din förfrågan kan uppgifterna därefter, med ditt uttryckliga samtycke, delas med behörig personal (handläggare av ärenden) vid Europeiska konsumentcentrumet i det land där näringsidkaren är etablerad eller, i förekommande fall, med relevanta offentliga eller privata organ såsom ett alternativt tvistlösningsorgan eller ett nationellt tillsynsorgan.

    Delade förfrågningar kan leda till kontakt med näringsidkaren. När en sådan kontakt uppstår kan dina uppgifter också delas i den mån det är nödvändigt för att lösa förfrågan.

    I övrigt kommer de uppgifter vi samlar in inte att ges till någon tredje part, utom i den utsträckning och i det syfte som vi kan behöva göra det enligt lagen.

    Norge och Island är EES-/Eftaländer. Det innebär att dessa länder har ingått avtal med EU om att vara en del av det som kallas Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller Europeiska frihandelssammanslutningen.  Europeiska konsumentcentrumen i Norge och Island är medlemmar i nätverket av europeiska konsumentcentrum.

  • Du har rättigheter enligt kapitel III (artiklarna 14–25) i förordning (EU) 2018/1725 när dina personuppgifter behandlas, särskilt rätten att få tillgång till dina personuppgifter och att rätta dem om dina personuppgifter är felaktiga eller ofullständiga. I tillämpliga fall kan du ha rätt att få dina personuppgifter raderade, att begränsa behandlingen av dina personuppgifter, att invända mot behandlingen och rätt till dataportabilitet.

    Genom din förfrågan har du samtyckt till behandling av dina personuppgifter till konsumentcentrumet och till Europeiska kommissionen (generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor, direktorat E: Direktoratet för konsumentfrågor, Enhet B3 ”Verkställande av konsumentlagstiftningen och konsumenternas rättsmedel”).

    Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att meddela den personuppgiftsansvarige. För konsumenter som har lämnat in en förfrågan till ett konsumentcentrum är den personuppgiftsansvarige som ska underrättas konsumentcentrumet där förfrågan lämnades in. Återkallandet påverkar inte lagligheten hos den behandling som utförs innan du har återkallat ditt samtycke.

    Du kan utöva dina rättigheter genom att kontakta den personuppgiftsansvarige som du ursprungligen var i kontakt med (Europeiska konsumentcentrumet) eller, vid en konflikt, dataskyddsombudet som utövar tillsyn över ditt lokala konsumentcentrum. Om du vill kan du även kontakta Europeiska datatillsynsmannen (kontaktuppgifter i avsnitt 9 nedan), även om din primära kontaktpunkt är det nationella konsumentcentrumet där du lämnade in ett klagomål, och dess dataskyddsombud.

    Om du vill utöva dina rättigheter i samband med en eller flera specifika behandlingar, vänligen ge en specifik beskrivning av uppgifterna i din begäran.

  • Personuppgiftsansvarig (Konsument Europa): Konsument Europa Finland (Euroopan kuluttajakeskus Suomessa)

    Personuppgiftsansvarig (Europeiska kommissionen): Generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor, Direktorat E: Direktoratet för konsumentfrågor, Enhet B3 ”Verkställande av konsumentlagstiftningen och konsumenternas rättsmedel”

    Registerreferens:  DPR-EC-01406

    Två gemensamma personuppgiftsansvariga

    Om du vill utöva dina rättigheter enligt förordning (EU) 2018/1725 eller den allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679, om du har kommentarer, frågor eller oroar dig över något, eller om du vill lämna in ett klagomål som gäller insamlingen och användningen av dina personuppgifter, vänligen kontakta den relevanta personuppgiftsansvarige. I regel är detta konsumentcentrum som du har kontaktat:

    Konsument Europa Finland (Euroopan kuluttajakeskus Suomessa), ekk@kkv.fi, och dataskyddsombudet vid Konkurrens- och konsumentverket i Finland (värd för Konsument Europa Finland): tietosuoja@kkv.fi

    Alternativt kan du kontakta den personuppgiftsansvarige nedan,

    Europeiska kommissionen, Enhet B3 ”Verkställande av konsumentlagstiftningen och konsumenternas rättsmedel”, Direktoratet för konsumentfrågor, Generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor
    E-post: JUST-B3@ec.europa.eu

    Kommissionens dataskyddsombud

    Du kan kontakta kommissionens dataskyddsombudet (DATA-PROTECTION-OFFICER@ec.europa.eu) i frågor som rör behandlingen av dina personuppgifter enligt förordning (EU) 2018/1725.

    Europeiska datatillsynsmannen (EDPS)

    Du har rätt att vända dig till (dvs. lämna in ett klagomål hos) Europeiska datatillsynsmannen (edps@edps.europa.eu) om du anser att dina rättigheter enligt förordning (EU) 2018/1725 har kränkts till följd av den personuppgiftsansvariges behandling av dina personuppgifter.

  • Kommissionens dataskyddsombud för ett register över all behandling av personuppgifter som utförs kommissionen, som har dokumenterats och anmälts till dataskyddsombudet.

    Denna uttryckliga behandling har införts i dataskyddsombudets offentliga register med följande referens: DPR-EC-0140.

    Konkurrens- och konsumentverket, som är Konsumenteuropa Finlands hemorganisation i Finland, ansvarar för genomförandet av andra skyldigheter som följer av dataskyddslagstiftningen och upprätthåller en behandlingsregister.