Dina rättigheter när du reser med flyg

I det här avsnittet berättar vi vilka rättigheter du har när du reser med flyg. Dessa rättigheter grundar sig på Europeiska unionens (EU:s) lagar. Ditt flyg kan till exempel bli försenat eller så kan flygbolaget ställa in det. Din resväska kan också försvinna under flygningen. I sådana situationer har du rättigheter som flygbolaget måste iaktta.

Du har dessa rättigheter när:

  • du flyger inom ett EU-land
  • du flyger från ett EU-land till ett annat EU-land
  • du flyger till EU från ett land utanför EU med ett europeiskt flygbolag
  • du flyger från EU till ett land utanför EU.

EU består av 27 länder, till exempel Finland, Sverige, Estland, Tyskland, Frankrike och Spanien. Dina rättigheter gäller i Finland när du flyger till exempel från Helsingfors till Uleåborg, eller när du flyger utomlands, till exempel från Sverige till Tyskland.

Samma rättigheter gäller också när du flyger från eller landar i Island, Norge eller Schweiz. Dessa länder hör dock inte till EU.

I det här avsnittet hittar du information om de här ämnena:

  • Flygbolaget ställer in ditt flyg
  • Ditt flyg försenas
  • Du får inte gå ombord på planet
  • Vad är standardersättning och skadestånd?
  • Gör så här om din resväska går sönder, försvinner eller försenas
  • Rusning på flygplatsen
  • Så här skickar du ett klagomål till flygbolaget

Flygbolaget ställer in ditt flyg

Det är vanligt att flyg blir inställda. Om ett flyg blir inställt betyder det att flyget inte går. Om flyget startar mer än en timme tidigare än planerat, räknas det också som inställt.

Vad ska flygbolaget göra om det ställer in ditt flyg?

Om flygbolaget ställer in ditt flyg måste det erbjuda dig ett nytt. Det nya flyget måste vara så fort som möjligt. Du kan också komma överens med flygbolaget om att ta ett senare flyg, till exempel en vecka senare.

Om du måste vänta på ett nytt flyg ska flygbolaget ge dig assistans. Assistans innebär vanligtvis mat och dryck. Om ditt nya flyg är först följande dag eller senare, ska flygbolaget också erbjuda dig övernattning på hotell. Dessutom ska flygbolaget ordna transport till hotellet åt dig. Flygbolaget behöver dock inte ge dig assistans om du kommer överens med flygbolaget om att ta ett nytt flyg längre fram.

Om du vill kan du också avboka hela resan och be flygbolaget betala tillbaka pengarna för flyget. Flygbolaget måste betala tillbaka pengarna inom sju dagar.

En resa i en riktning kan bestå av flera flyg. Du kan redan ha flugit till en annan flygplats när flygbolaget ställer in följande flyg. Då måste flygbolaget transportera dig tillbaka till platsen där resan började, om du vill det. Du behöver inte betala någonting för ett sånt returflyg.

När kan du få ersättning?

När flygbolaget ställer in ditt flyg kan du också få standardersättning och skadestånd av flygbolaget. Här berättar vi mer om dessa ersättningar.

Ditt flyg försenas

I det här avsnittet berättar vi vad flygbolaget ska göra om ditt flyg försenas.

Flygbolaget måste hjälpa dig om flyget försenas

Flygbolaget måste i allmänhet ge dig assistans, alltså hjälp, när ditt flyg försenas. Det står i lagen exakt när flygbolaget måste ge dig assistans. Det beror på hur försenat flyget är och hur lång flygresan är. Passageraren får assistans om till exempel flygets avgång försenas med två timmar och flygresan är högst 1 500 kilometer. En sådan resa kan till exempel vara ett flyg från Uleåborg till Helsingfors.

Assistans innebär vanligtvis mat och dryck. Om ditt nya flyg är först följande dag eller senare, ska flygbolaget också erbjuda dig övernattning på hotell. Dessutom ska flygbolaget ordna transport till hotellet åt dig. Flygbolaget behöver dock inte ge dig assistans om du kommer överens med flygbolaget om att ta ett nytt flyg längre fram.

Om ditt flyg försenas med fem timmar eller mer

Om ditt flyg försenas med fem timmar eller mer, kan du avboka flyget helt och få tillbaka dina pengar. Om du avbokar ditt flyg behöver flygbolaget inte ge dig assistans. Om du däremot stannar kvar och väntar på ett nytt flyg, ska flygbolaget ge dig assistans.

När kan du få ersättning?

Om du kommer fram för sent på grund av att flyget var försenat, kan du få en standardersättning av flygbolaget. Du kan också få skadestånd. Här berättar vi mer om dessa ersättningar.

Du får inte gå ombord på planet

Flygbolaget kan stoppa dig från att komma ombord på flyget om du till exempel inte har med dig rätt resedokument. Pass och identitetskort är exempel på sådana resedokument.

Du måste ha med dig antingen pass eller identitetskort för att kunna resa fritt inom Schengenområdet. De flesta stater i EU samt Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz hör till Schengenområdet. Resedokumentet ska också vara giltigt. Om du reser utanför EU kan vissa länder dessutom kräva att du har ett visum, alltså inresetillstånd.

Ibland är flygplanet för fullt eftersom flygbolaget har sålt för många biljetter. Då kan det hända att flygbolaget inte låter dig komma med på flygplanet. I en sådan situation ska flygbolaget betala standardersättning åt dig. Du kan också få skadestånd. Här berättar vi mer om dessa ersättningar.

Dessutom kan du kräva att flygbolaget ordnar ett nytt flyg åt dig. Då måste flygbolaget ge dig assistans. Flygbolaget behöver dock inte ge dig assistans om du kommer överens med flygbolaget om att ta ett nytt flyg längre fram.

Du kan också välja att avboka flyget. Då får du pengarna tillbaka.

Vad är standardersättning och skadestånd?

I det här avsnittet kan du läsa om standardersättning och skadestånd.

Vad är standardersättning?

Du kan få standardersättning av flygbolaget när:

  • ditt flyg försenas och du kommer fram tre timmar för sent eller ännu senare
  • ditt flyg ställs in och du kommer fram tre timmar för sent eller ännu senare
  • du inte får komma med på flyget.

Du måste begära standardersättning av flygbolaget som ansvarar för din flygresa. Standardersättningen är 125–600 euro. Ersättningen påverkas av hur lång din flygresa var och hur försenat ditt flyg var.

När behöver flygbolaget inte betala standardersättning?

Flygbolaget behöver inte betala standardersättning åt dig när:

  • du informeras i god tid om att flyget är inställt
  • flyget ställs in eller försenas på grund av extraordinära omständigheter, till exempel dåligt väder
  • flygbolaget hade goda skäl att inte låta dig komma med på flyget.

Det står i lagen exakt när passageraren har informerats om ett inställt flyg i god tid. De här reglerna finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats. Konkurrens- och konsumentverkets webbplats är på allmänspråk.

När kan du få skadestånd?

Du kan också få skadestånd av flygbolaget. Du kan få skadestånd om du till exempel missar ett tåg på grund av att flyget är försenat. Då måste flygbolaget i allmänhet betala tillbaka tågbiljettens pris. Flygbolaget ber dig om ett kvitto på betalningen för att kunna betala tillbaka rätt belopp.

Gör så här om din resväska går sönder, försvinner eller försenas

Flygbolaget bär ansvaret om din resväska försvinner, går sönder eller försenas. Om den försenas betyder det att din resväska inte kommer fram med samma flyg som du. Om det händer något med din resväska på vägen till ditt resmål, kan du bli tvungen att köpa nya kläder för att ersätta dem som har försvunnit.

Flygbolaget måste ersätta dig för skadan. Du kan få högst 1 900 euro av flygbolaget.

Meddela flygbolaget snabbt

Om du inte hittar din resväska efter flygresan, ska du fylla i en PIR-blankett i ankomsthallen på flygplatsen. PIR kommer från orden Property Irregularity Report. Fyll också i blanketten om din resväska har gått sönder.

Dessutom ska du skicka ett skriftligt klagomål till flygbolaget. Du kan vanligtvis göra det via flygbolagets egen webbplats. Gör det snabbt:

  • Om din resväska försvinner ska du meddela flygbolaget om detta så snart som möjligt. Resväskan har officiellt försvunnit om den inte returneras till resenären inom 21 dagar efter flygresan.
  • Om din väska går sönder ska du skicka ditt klagomål till flygbolaget inom sju dagar. Tiden räknas från det att du fick resväskan.
  • Om din väska anländer för sent, ska du skicka ditt klagomål till flygbolaget inom 21 dagar. Tiden räknas från det att du fick resväskan.

Rusning på flygplatsen

Ibland är det rusning på flygplatserna. Därför är det bäst att du åker till flygplatsen i tid. Om du missar flyget på grund av rusning, får du i allmänhet ingen ersättning av flygbolaget. Du kan bara få ersättning av flygbolaget om rusningen beror på någonting som flygbolaget själv har gjort.

Rusning uppstår ibland vid säkerhetskontrollen som ordnas av flygplatsoperatören. Till exempel är Finavia Abp flygplatsoperatör för Helsingfors-Vanda flygplats. Om du blir försenad på grund av en sådan rusning ska du skicka klagomålet till flygplatsoperatören.

Så här skickar du ett klagomål till flygbolaget

Skriv ett klagomål till flygbolaget via flygbolagets egen webbplats. Skriv det här i ditt klagomål:

  • ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress
  • uppgifter om ditt flyg, såsom flygets nummer och datumet för flygresan
  • vad det var som hände
  • vilken ersättning du vill ha av flygbolaget.

Flygbolaget behöver i allmänhet också dokument av dig, till exempel flygbiljetter och kvitton.

Du får också hjälp av myndigheten

Vänta minst sex veckor på att flygbolaget ska svara. Kontakta myndigheten om du inte får något svar av flygbolaget. Du kan också kontakta myndigheten om flygbolaget inte godkänner ditt klagomål.

Kontakta rätt myndighet: