Konsument Europa Finlands kundservice
Konsument Europa Finland hjälper dig om du har hamnat i en tvist med ett utländskt företag. Ett sådant företag kan till exempel vara en webbutik eller ett flygbolag. Vi kan hjälpa dig om företaget finns i ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.
En tvist kan till exempel handla om sådana här situationer:
- Du har köpt en vara eller tjänst i en webbutik, men du fick inte det du köpte.
- En säljare har skickat en söndrig produkt eller fel produkt till dig, till exempel skor av fel storlek.
- Ett flygbolag har ställt in ditt flyg eller inte låtit dig flyga.
- Du har bokat ett hotell, men hotellet var inte som du blivit lovad.
- Du har fått en faktura fast du inte har beställt någonting.
Om företaget finns utanför EU kan vi bara hjälpa dig med allmänna råd. Om du alltså beställer en produkt till exempel från en kinesisk eller amerikansk webbutik, kan vi i allmänhet inte kontakta företaget åt dig.
Vi kan inte hjälpa dig om du har problem med ett finländskt företag. Då ska du kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning. Konkurrens- och konsumentverkets webbplats är på allmänspråk.
Så här behandlar vi ditt fall
När du skickar en fråga eller ett klagomål till oss, får du ett svar inom 5–10 vardagar. Vi kan be dig om mer information eller dokument.
När vi har fått all information vi behöver av dig, gör vi en bedömning av din situation. Vi bedömer till exempel om du har rätt att få ersättning av företaget. Vi kan be dig skicka ett nytt klagomål till företaget.
Ibland räcker det inte med rådgivning eller ett nytt klagomål för att lösa en tvist. Då kontaktar vi själva företaget åt dig och försöker reda ut situationen. Det kallas förlikning. Förlikningen kan ta 3–4 månader. Under semestertider kan det ta längre tid att behandla ärendet. Förlikningen är frivillig för företagen, så vi kan inte tvinga dem att vara med. De flesta företag vill dock gärna vara med i vår förlikning.
Vi informerar dig om hur ditt ärende framskrider. Vi kontaktar dig per telefon eller e-post.
Vi sparar dina uppgifter och dokument som du skickar till oss i vårt datasystem. Vi raderar alla dina uppgifter och dokument från vårt datasystem ett år efter att vi har avslutat behandlingen av ditt ärende.
Kontakta oss
Kom ihåg att alltid skicka ett klagomål till företaget innan du kontaktar oss.
Ring oss
- Vårt telefonnummer är 09 5110 1205. Du kan ringa oss från måndag till onsdag kl. 9–12.
- Priset för att ringa och stå i telefonkö är detsamma som för ett inrikessamtal. Priset beror på det abonnemangsavtal du har till din telefon. Samtalet ingår vanligtvis i samtalspaketen.
Skicka ett meddelande med webblanketten
- Om du vill fråga om dina rättigheter ska du välja den här blanketten: Fråga om konsumentens rättigheter. Blanketten är på allmänspråk.
- Om du har ett klagomål om en säljare ska du välja den här blanketten: Klagomål om ett företag. Blanketten är på allmänspråk.
Vår service är gratis.