Vanliga frågor om flygresor
Avbokning av flygning
-
Om flygningen har ställts in, får resenären välja antingen att få tillbaka biljettpriset inom sju dagar eller en ombokning till slutdestinationen på motsvarande villkor. Om du väljer en ny rutt är du också berättigad till omsorg under väntetiden. När flygningen ställs in kan man kräva schablonersättning av flygbolaget. Om du har informerats om avbokningen minst 14 dagar före flygningen eller om du har erbjudits en ombokning nära de ursprungliga tiderna, eller om flygbolaget kan visa att avbokningen berodde på extraordinära omständigheter, kan du inte få schablonersättning. Skadestånd kan betalas endast för kostnader som kan bevisas, såsom en tågbiljett som blivit oanvänd på grund av förseningen, men inte för besvikelse och förtret. Mer information om resenärens rättigheter vid avbokning och schablonersättningar finns här.
-
Du kan välja bland tre alternativ:
- Återbetalning av priset på flygbiljetten.
- Alternativ transport fram så snart som möjligt.
- Transport fram vid en senare tidpunkt, om platser finns att tillgå.
I väntan på ombokning ska flygbolaget erbjuda måltider och förfriskningar i rimlig proportion till väntetiden och möjlighet att använda någon kommunikation gratis. Om övernattning är nödvändig ska du dessutom erbjudas hotellinkvartering samt transport mellan flygplatsen och hotellet. I strejksituationer föreligger i allmänhet ingen rätt till schablonersättning, eftersom det anses vara fråga om en extraordinär omständighet som flygbolaget inte skulle ha kunnat undvika, även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Flygbolaget behöver i regel inte heller ersätta skada som orsakas av försening till följd av en ny rutt.
-
Ett tekniskt fel med stöd av EG-domstolens avgörande C-549/07 ska inte anses vara ett oöverstigligt hinder, om inte felet beror på händelser som inte har samband med flygbolagets normala verksamhet och som i själva verket inte var kontrollerbara. Flygbolaget är skyldigt att bevisa att inställningen berodde på extraordinära omständigheter och att de inte hade kunnat undvikas genom åtgärder som lämpar sig för situationen.
-
Vi är välbekanta med fenomenet som omfattar hela Europa, dvs. spridningen av uppenbart felaktiga flygpriser på nätet i diskussionsforum. Fenomenet handlar om att en konsument som hittat en tydlig felaktig prissättning, det vill säga exceptionellt billiga flyg, uppmuntrar andra att beställa flygbiljetter som prissatts på detta sätt och att i så hög grad som möjligt hänvisa till sina rättigheter, om flygbolaget åberopar sitt prisfel.
Uppfattningen att en bokning som godkänts utan undantag skulle binda flygbolaget är stark bland konsumenterna. Detta är dock i regel inte fallet om konsumenten tydligt har känt till eller borde ha känt till felet och medvetet utnyttjat situationen. Ett prisfel kan vara mycket uppenbart – till exempel att en interkontinental flygbiljett i första klass har samma eller ett lägre pris än den billigaste flygklassen. Bedömningen kan försvåras av det faktum att det även kan förekomma mycket förmånliga flygerbjudanden i verkligheten. Flygbolagen kan förutsättas vara noggranna och snabba att korrigera felaktiga priser. Vid prisfel avbokar flygbolaget i de flesta fall den bokade flygningen snabbt innan de egentliga flygbiljetterna levereras.
Försenad flygning
-
Flygpassagerarens rätt till ersättning vid förseningar beror på flygresans längd och förseningens varaktighet, som flygbolaget har uppskattat. Om flygningen beräknas bli försenad med mer än två timmar på en rutt som är mindre än 1 500 kilometer lång, får passageraren måltider och förfriskningar i rimlig proportion till väntetiden och gratis två samtal, fax eller e-postmeddelanden. Rätt till schablonersättning föreligger dock inte, eftersom det förutsätter att resenären anländer till sin bestämmelseort minst 3 timmar senare än den tidtabellsenliga ankomsttidpunkten. Mer information om resenärens rättigheter vid förseningar och schablonersättningar finns här.
-
Om du inte jommer ombord på ditt anslutningsflyg på grund av förseningen kan du kräva att flygbolaget ger dig en omrutt till din destination gratis på nytt under förutsättning att ditt flyg har samma bokningsnummer, dvs. samma biljett. Om du har köpt två separata biljetter är du själv ansvarig för att du hinner med ditt fortsatta flyg.
-
Flygledningen ansvarar bland annat för flygtrafikens smidighet och säkerhet. Flygledningen kan införa begränsningar till exempel om vädret försvårar inkommande eller avgående flygtrafik. Det kan vara plötsliga och kraftiga regn-, åsk- eller hagelskurar. Även i vinterförhållanden påverkas det ofta av att landningsbanan fryser, och snöfall och sidvind påverkar flygningen. En tät dimma kan också vara skadlig för flygtrafiken och i vissa världsdelar kan det förekomma orkaner. Olämpliga väderfenomen kan minska antalet ankommande eller avgående flyg, orsaka tillfälliga stängningar av landningsbanor eller ökat servicebehov och det är inte heller ovanligt att man inte alltid kan landa säkert på flygplatsen på grund av vädret. Olämpligt väder kan också påverka flygresan, till exempel kan föregående flyg försenas på grund av sådana väderförhållanden och komma försenat. En sådan försening kan också ha omedelbara konsekvenser för konsumentens avgående flyg.
En del av passagerarna överraskas även av att schablonersättningen i dessa försenings- och avbokningssituationer i allmänhet inte är tillgänglig och att det finns en rad exceptionella omständigheter som inte omfattas av flygbolagets kontroll. Som en allmän anvisning kan man konstatera att om man också själv tycker att vädret ser besvärligt ut eller om man redan på förhand har varnat för vädret, om flygningarna är mer försenade och inställda eller om flygkaptenen uppger att orsaken till förseningen beror på vädret eller flygledningen så har man mer sällan rätt till schablonersättning. Det är också bra att notera att vinterförhållandena tidvis kan vara exceptionella även hos oss i Finland. Om flygbolaget i sitt skriftliga svar har gett en noggrannare utredning som med beaktande av de egna tidigare observationerna känns trovärdig eller som grundar sig till exempel på officiella källor, finns det ingen anledning att bestrida ärendet för att det är nödvändigt eller enbart en lockande ersättning.
-
Om ett flygbolag ställer in ditt flyg, har du rätt att välja återbetalning av summan du betalat för flygbiljetten eller att boka om resan. I stället för återbetalning kan du också flytta flyget till en annan tidpunkt som passar dig, förutsatt att det finns lediga platser. Dessa rättigheter har du alltid om ditt flyg skulle ha avgått från EU eller anlänt från ett land utanför EU med ett EU-flygbolag. För närvarande erbjuder flera flygbolag vouchrar, alltså presentkort, och olika poängsystem i stället för att betala tillbaka pengarna. Du kan acceptera en voucher eller erbjudna flygpoäng om du vill, men enligt EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter har du alltid rätt till återbetalning. Du behöver alltså inte godkänna det erbjudna presentkortet eller de erbjudna flygpoängen som grundar sig på flygbolagets eget poängsystem. Du kan inte nödvändigtvis kräva återbetalning av kreditgivaren om du väljer en voucher och inte kan utnyttja den senare.
-
Konsumenterna använder ofta flygförmedlare på webben för att skaffa flygningar i stället för flygbolag. Om flygbolaget avbokar ett flyg som du har köpt och du har valt att få tillbaka priset på flygbiljetten i pengar, är flygbolaget skyldigt att återbetala biljetten. Flygförmedlarna har ingen självständig återbetalningsskyldighet. Även om konsumenten ofta inte har något annat alternativ än att kräva återbetalning via förmedlaren är förmedlaren inte skyldig att återbetala pengarna förrän han eller hon har fått motsvarande betalning från flygbolaget eller researrangören. Din begäran om återbetalning ska skickas till din egentliga avtalspart av förmedlaren, dvs. till flygbolaget. När pengarna har returnerats till förmedlaren ska de utan dröjsmål vidarebefordras till dig.
Flygbolaget i konkurs
-
Kontakta guiden om det är fråga om en paketresa. Researrangören hjälper till att ordna returflyget.
Om du bokat resan på egen hand lönar det sig att följa flygbolagets information. I allmänhet måste resenären köpa en ny returbiljett. Om du har betalat ett avbokat flyg med kreditkort kan du kräva priset för det oanvända flyget från ditt kreditbolag. Om betalningen har gjorts med bankkort lönar det sig att kontrollera hos banken om återbäringen kan fås med stöd av avtalsvillkoren.
-
Om du har betalat flygningarna med kreditkort kan du kräva tillbaka flygbiljettens pris från ditt kreditbolag. Om du har betalat med bankkort, kontrollera med din bank om den återbetalar biljettpriset med stöd av avtalsvillkoren.
Om det är en paketresa via en resebyrå, dvs. ett paket med flyg och hotell, ska du kontakta resebyrån och kräva att de betalar tillbaka dina pengar.
Om du inte får återbetalning på annat sätt kan du delta i konkursbevakningen. Följ informationen på flygbolagets webbplats, där du får information om konkursboförvaltaren och konkursförfarandet. Tyvärr är kunder som köpt flygbiljetter bland de sista i indrivningsordningen och oftast räcker medlen inte längre till för alla skulder om bolaget går i konkurs. Det lönar sig att komma ihåg att bevakningen av konkursfordringar ofta är avgiftsbelagd och att konkursförfarandena till och med pågår i flera år.
Bagage
-
På utresan kan man kräva ersättning av flygbolaget för nödvändiga anskaffningar, till exempel hygienprodukter. Passageraren är dock skyldig att minimera kostnaderna. Flygbolagen kan också erbjuda en förpackning med nödvändig utrustning eller ge en voucher med vilken man kan göra de mest nödvändiga anskaffningarna. En anmälan om försenad bagage ska göras redan på flygplatsen (så kallad PIR, Property Irregularity Report). Dessutom skall ett skriftligt anspråk sändas till flygbolaget inom 21 dagar från det att bagaget mottagits.
-
Flygbolaget ansvarar för skador på det incheckade bagaget, om det händer under lufttransporten eller när bagaget är i dess besittning. Det lönar sig att göra skadeanmälan, det vill säga PIR (Property Irregularity Report), genast när man får väskan, för annars kan det vara nästan omöjligt att påvisa att skadan har uppstått på resväskan när flygbolaget har den i sin besittning. Utöver skadeanmälan ska anmälan göras till flygbolaget genast när skadan har upptäckts och i vilket fall som helst senast inom 7 dagar efter att bagaget mottagits, i annat fall förlorar rätten till ersättning. Det lönar sig också att observera att ersättning inte betalas för en begagnad vara enligt det fulla värdet av anskaffningspriset.
Brexit och flygresor
-
EU:s flygpassagerares rättigheter och förordning 261/2004 är tillämpliga även efter Brexit på alla flygbolag (inklusive brittiska) som flyger till Storbritannien från ett EU-land. Till exempel gäller rättigheterna för EU-passagerare på British Airways flyg från Helsingfors till London, eftersom flyget avgår från ett EU-land. Detsamma gäller flyg med en bokning som avgår från ett EU-land, till exempel Helsingfors–London–New York, även om sträckan London–New York flygs av ett brittiskt företag.
Om du flyger från Storbritannien till ett EU-land med ett brittiskt flygbolag tillämpas inte Europeiska unionens bestämmelser om flygpassagerares rättigheter.