Ofta är inkvarteringen en del av en paketresa – så här är det till exempel om du köper flyg och hotell samtidigt. Om du på egen hand bokar inkvartering på nätet för din semesterresa, framgår dina skyldigheter och rättigheter i allmänhet av avtalet eller bokningsbekräftelsen.
Tips för bokning av semesterinkvartering
Allmänna tips
- Om du bokar hotellinkvartering på nätet lönar det sig först att kontrollera att du ingår ett avtal med en pålitlig aktör. Hittar du företagets namn, gatuadress, hemort, telefonnummer och e-postadress? Hittar du andra konsumenters erfarenheter om hotellet på webben?
- Inkvartering har inte lagstadgad ångerrätt. Bekanta dig därför noggrant med avtalsvillkoren för avbokning av inkvarteringen. Av villkoren framgår på vilka villkor du kan avboka bokningen eller om det över huvud taget är möjligt utan kostnad. Det lönar sig också att överväga en separat försäkring för avbokningsskydd, till exempel om ett plötsligt sjukdomsfall inträffar före resan.
- Din inkvartering kan också vara en del av resepaketet (du köper till exempel flyg och inkvartering på samma gång från resebyrån). Även i fråga om paketresor lönar det sig att noggrant läsa avtalsvillkoren före köpet och ta reda på vad som konstateras om avbokningsförfarandet och kostnaderna för resan.
Att betala inkvarteringen
- Hur sker betalningen, vad ingår i priset, vem ska man kontakta om det uppstår problem?
- Vi rekommenderar att du använder kreditkort för betalningen, eftersom du då i problemsituationer även kan kräva återbetalning av kreditgivaren.
- Vi kan inte rekommendera förskottsbetalning eftersom den alltid medför en risk. Vi rekommenderar inte heller betalning via banköverföring eller en anonym tjänst.
Och om inkvarteringen inte motsvarar den överenskomna?
- Om du anländer till hotellet och märker att ditt rum inte motsvarar det som överenskommits eller det saknas något som du hade beställt på förhand eller som var utlovat (t.ex. extrasäng, balkong, badkar eller luftkonditionering) ska du omedelbart kontakta hotellets reception eller den instans där du bokade inkvarteringen om ingen reception finns. Om ärendet inte åtgärdas genast ska du göra en skriftlig reklamation redan på plats och be om eller spara en kopia av den. Kopian hjälper även om du i efterhand behöver medlingshjälp från Konsumenteuropa i Europa.
- Om du upptäcker brister eller fel i den inkvartering eller det hotell som ingår i resepaketet under resan ska du utan dröjsmål informera guiden eller researrangören om detta. Det är bra att meddela skriftligen om ärendet inte rättas till genast. Det är också bra att fotografera brister eller missförhållanden.
- Ett tips är att kolla rummet/inkvarteringen innan du packar upp bagaget. Om du har beställt en inkvartering med kök, lönar det sig också att kontrollera kärlen och maskinerna och genast underrätta den som ansvarar för inkvarteringen, researrangören eller guiden om något inte fungerar eller är trasigt.