Vanliga frågor om inkvarteringstjänster
-
Om hotellet inte motsvarar researrangörens uppgifter eller om det uppdagas brister som inte har meddelats i förväg, ska detta omedelbart meddelas hotellets personal eller reseguide. Om man inte klagar på ort och ställe, förlorar man i allmänhet rätten att senare åberopa bristerna. Om researrangören eller hotellet inte rättar till situationen ska en skriftlig reklamation göras så snart som möjligt efter avslutad resa till researrangören. I reklamationen ska man kräva prisavdrag på grund av fel i servicen. Lagstiftningen om paketresor i Tyskland kräver att reklamationen görs skriftligen inom en månad efter resans slut. Annars förlorar konsumenten sin rätt att ställa krav. Också i många andra länder är reklamationstiden relativt kort, vanligen från en månad till ett par månader.
-
Möjligheten att avboka en hotellbokning utan kostnad gäller i regel endast en sådan bokning som uttryckligen anges i avtalsvillkoren. Innan du bokar online lönar det sig alltid att noggrant läsa villkoren för avbokning. Även om du till exempel inte kan använda den bokade hotellövernattningen kan du bli tvungen att betala den enligt avtalsvillkoren.