Matkan peruuntuminen tai viivästyminen
Jos lähtö satamasta on peruttu tai se viivästyy enemmän kuin 90 minuuttia voit vaatia
1) laivayhtiötä huolehtimaan ruokailusta ja majoituksesta
Laivayhtiön on tarjottava maksutta välipaloja, aterioita tai virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Jos majoittuminen yhdeksi tai useammaksi yöksi tai pidempi oleskelu osoittautuu välttämättömäksi, laivayhtiön on tarjottava sinulle:
- majoitus aluksella tai maissa silloin, kun se on mahdollista. Laivayhtiö voi rajoittaa majoituskustannukset maissa 80 euroon yöltä ja enintään kolmeen yöhön matkustajaa kohti.
- satamaterminaalin ja majoituspaikan välinen kuljetus.
Majoitusta ja kuljetusta ei voi saada, jos laivayhtiö osoittaa peruutuksen tai viivästyksen johtuvan aluksen turvallisuuden vaarantavista sääolosuhteista kuten voimakkaasta tuulesta, kovasta merenkäynnistä tai tulvista.
Jos sinulle on ilmoitettu peruutuksesta tai viivästyksestä ennen lipun ostamista tai jos tilanne on sinun itse aiheuttamasi, et voi vaatia ruokailua ja majoitusta.
2) uudelleenreititystä tai lipun hinnan palautusta
Laivayhtiön on järjestettävä uudelleenreititys lopulliseen määräpaikkaan vastaavin ehdoin mahdollisimman pian ja ilman lisämaksuja. Jos haluat peruuttaa laivamatkasi, laivayhtiön on palautettava lipun hinta 7 päivän kuluessa. Hinnan palautusta voit vaatia kultakin peruuntuvalta matkan osalta sekä jo tehdyltä matkalta, jos siitä ei ole alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Voit lisäksi vaatia maksutonta ja mahdollisimman pikaista paluumatkaa matkalipussa mainittuun lähtöpaikkaan.
Vaatimusta ei voi esittää risteilyistä, joihin sisältyy yli 2 yöpymistä aluksella. Tällöin voi vedota matkaa koskeviin sopimusehtoihin.
Neuvoja valituksen tekemiseen löydät kohdasta valitusohjeet.