Turvallinen maksaminen

Miten maksan turvallisesti?

Korttimaksaminen

Maksa verkko-ostoksesi luottokortilla, jos mahdollista. Luottokortilla maksaessasi voit vaatia ongelmatilanteissa maksunpalautusta kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla luottokorttiyhtiöltä, mikäli tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen. Pankkien sivuilta löytyy yleensä valmis lomake maksunpalautusvaatimuksen tekoon esimerkiksi hakusanalla ”korttireklamaatio”.

Kiinnitä verkkokaupoissa huomiota maksamisen suojaukseen. Etenkin verkkopankkien salauksen voi tarkistaa selaimen osoiterivin lukkoikonista ja https://-alkuisesta verkko-osoitteesta. Jos osoiterivillä ei ole lukkoikonia, kyseessä ei ole oikea verkkopankki. Ole varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata.

Sivulla, jossa annat luottokorttitietosi, pitäisi näkyä myös tilauksen tiedot (erityisesti kokonaiskustannukset). Älä anna luottokorttisi tietoja puhelimitse tai sähköpostilla.

Katso myös, millaisia maksamiseen liittyviä turvallisuusohjeita oma luottokorttiyhtiösi antaa.

Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksettujen ostosten osalta kuluttaja voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Maksunvälityspalvelut

Maksunvälityspalveluiden käyttö on kannattavaa silloin, jos et halua antaa myyjälle luottokorttitietojasi tai jos sinulla ei ole luottokorttia. Maksunvälityspalveluita käytetään usein esimerkiksi ostettaessa tuotteita ulkomaisesta verkkohuutokaupasta yksityishenkilöltä. Yksi esimerkki maksunvälityspalveluista on PayPal. PayPalin emoyhtiö on Yhdysvalloissa, mutta sillä on Luxemburgissa tytäryhtiö PayPal (Europe). Voit siirtää rahat PayPalille pankkisiirrolla tai luottokortilla. Eräiden muiden maksunvälityspalveluiden tavoin myös PayPalilla on oma ostajansuojansa. PayPalin ostajansuojasta voit lukea lisää täältä.

Kaikkia maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä (escrow-yrityksiä) ei ole suunniteltu toimimaan verkkokaupassa. Rahojen vastaanottajan henkilöllisyyttä ei siksi välttämättä tarkasteta eivätkä kaikki maksunvälityspalveluyritykset suostu palauttamaan varoja, jos et saa tuotetta. Esimerkiksi Western Unionin on itse varoittanut rahanlähetyksiin liittyvistä petoksista. Älä siksi käytä Western Unionin tyyppisiä maksunvälityspalveluja rahojen välittämiseen henkilöille, joita et tunne.

Isoilla toimijoilla voi olla erilaisia lasku- tai osamaksu- ja kuluttajaluottovaihtoehtoja verkko-ostosten maksamiseen. Tutustu aina sopimusehtoihin ennen tietyn maksutavan valintaa ja vertaile lopullisia kustannuksia.

Mitä maksutapoja kannattaa välttää?

Postiennakko on rajat ylittävässä kaupassa käytössä vain joillakin suurimmilla verkkokaupoilla. Huomaathan, että sinulla ei ole mahdollisuutta tarkastaa tuotetta ennen sen maksamista.

Pankkisiirtoa ei kannata pääsääntöisesti käyttää maksutapana ainakaan itselle ennalta vieraissa verkkokaupoissa. Maksaessasi tuotteet etukäteen pankkisiirrolla, sinun kannattaa selvittää erityisen huolellisesti yrityksen taustatiedot ja tutustua verkosta löytyvään materiaaliin, sillä et välttämättä saa rahojasi takaisin, mikäli myyjä osoittautuu epäluotettavaksi tai ajautuu konkurssiin. Verkko-ostamisen muistilista auttaa sinua arvioimaan myyjän luotettavuutta.