Varo verkossa

Tälle sivulle on koottu tietoa tyypillistä ongelmista verkko-ostamisessa. Olemalla tarkka voit  kuitenkin välttää ikäviä yllätyksiä. Seuraa myös tiedotteitamme ja somekanaviamme, joissa kerromme ajankohtaisista ilmiöistä ja varoitamme tarvittaessa epäluotettavista myyjistä.

Palvelut, jotka vaikuttavat ilmaisilta

Verkossa liikkuessa on syytä olla tarkkana, sillä asiat eivät ole aina sitä, miltä ne ensin vaikuttavat. Monet kuluttajat ovat esimerkiksi houkuttelevia somemainoksia nähtyään tilanneet verkosta autonsa hinta-arvion siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Myöhemmin palvelun käytöstä on lähetetty kuluttajille hintava lasku. Tämänkaltaisia palveluita tarjoavat sivustot on usein laadittu siten, että hinta-arvion maksullisuutta ei huomaa helposti. Vaikka palvelu vaikuttaisikin ilmaiselta, on tärkeää lukea sopimusehdot ennen tilauksen tekemistä huolellisesti.

Lue lisää aiheesta uutiskirjeestämme

Tilausansat

Ilmaiset tuotenäytteet

Ilmaisnäytteen tai kokeilupakkauksen tilauksen johtaminen maksulliseen pidempiaikaiseen sopimukseen on ilmiö, joka toistuu kaikissa Pohjoismaissa ja ympäri Eurooppaa. Yleensä kuluttaja saa mainosviestin sähköpostiinsa tai törmää mainossivuun Facebookissa. Tilaus saatetaan tehdä ja omat korttitiedot antaa sen kummemmin asiaa miettimättä. On kuitenkin tärkeää malttaa ensin tutkia, mihin on sitoutumassa. Ennen tilausta on luettava sopimusehdot. Myyjän taustaa kannattaa selvittää esimerkiksi hakukoneilla.

Tuotetestaukset ja nettikyselyt

Tuotetestausta koskevilla verkkosivuilla annetaan ymmärtää, että tarjolla on tervetuliaislahjoja ja palkintoja. Kyselyjen mainoksista saa käsityksen, että jokainen osallistuja saa toivomansa tuotteen vastaamalla kysymyksiin ja maksamalla muutaman euron suuruisen summan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Osallistuminen edellyttää myös liittymistä jäseneksi palveluun, joka jatkuu maksullisena, ellei sitä irtisano tietyn ajan kuluessa.

Lue lisää aiheesta uutiskirjeestämme

Myyjä ei toimita tavaraa

Verkkokauppaostoksilla ikävin yllätys on se, jos myyjä ei lähetäkään tilattua ja maksettua tavaraa. Verkkokaupan luotettavuus on hyvä tarkistaa ennen tilasta. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia verkkokaupan sivuilta, mitä tietoja myyjä antaa itsestään. Jos tietoa on niukasti, eikä myyjä esimerkiksi ilmoita yhteystiedoksi muuta kuin sähköpostin, kannattaa vaihtaa kauppaa heti. Myyjän taustoja kannattaa selvittää myös syöttämällä verkkokaupan nimi hakukoneeseen ja tutustumalla hakutuloksiin: usein ostajat kertovat huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla. Ostoksen maksaminen etukäteen on aina riski ja siksi verkko-ostoksen maksutapaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Lisätietoa maksamisesta

Väärennökset

Löysitkö verkkokaupasta merkkivaatteen, joka maksaa vain murto-osan sen normaalista hinnasta? Kyseessä on todennäköisesti väärennös. Näissä tapauksissa verkkokauppakaan ei yleensä sijaitse EU-alueella vaan jossain Aasiassa, ja ostaja joutuu maksamaan yllätyksekseen vielä tullimaksuja. Lue vinkkimme tuoteväärennösten tunnistamiseen verkossa.

Lue lisää huijauksista ja tilausansoista:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivut